Ingen vej tilbage: 96 procent af elbilejere vil aldrig køre benzin igen

Amerikansk undersøgelse viser, at kundetilfredsheden har nået et rekordhøjt niveau, når det kommer til at eje en elbil. 

Elbils ejere er meget tilfredse, det viser ny amerikansk undersøgelse (Grafik: MereMobil.dk / AI)
Elbils ejere er meget tilfredse, det viser ny amerikansk undersøgelse (Grafik: MereMobil.dk / AI)

Selvom salget af elbiler i USA har taget et dyk efter ophøret af skattefradrag, er dem, der allerede har taget springet, mere begejstrede end nogensinde. En ny stor undersøgelse fra amerikanske J.D. Power viser, at kundetilfredsheden har nået rekordhøje niveauer – og især Tesla og BMW fører an.

Ionity lancerer 600 kW-ladere

Den anerkendte analysevirksomhed J.D. Power har netop offentliggjort deres årlige tilfredshedsundersøgelse, og konklusionen er klokkeklar: Har man først ejet en elbil, er der ingen vej tilbage. Hele 96 % af de adspurgte svarer, at deres næste bil også skal køre på strøm.

ANNONCE i Artiklen fortsætter herunder

Se lynhurtigt om DU også kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.

Få prisen med det samme – enten herunder eller via dette link. Det er 100% digitalt, og ingen telefonsælgere.

Tre grunde til den rekordhøje glæde

Ifølge undersøgelsen skyldes succesen især tre faktorer, der har flyttet sig markant det seneste år:

  1. Slut med rækkeviddeangst: Udbygningen af ladenettet – herunder åbningen af Teslas Superchargers for andre mærker – har gjort hverdagen meget lettere.
  2. Færre værkstedsbesøg: Elbilerne er blevet mere modne og har i dag færre fejl end tidligere. I premium-klassen er antallet af fejl faldet markant.
  3. Teknologisk overlegenhed: Sammenlignet med ladehybrider (PHEV) scorer rene elbiler væsentligt højere på både køreoplevelse og brugervenlighed.

En lille parkeringsbule kan koste 50.000 kroner på en elbil

Tesla og BMW i top

Når det kommer til de specifikke modeller, er det de amerikanske Tesla-ejere, der er de gladeste. Tesla Model 3 topper listen med 804 point ud af 1.000, tæt efterfulgt af Model Y. Blandt de tyske producenter bider BMW sig fast i toppen med deres i4 og iX-modeller.

For de mere prisvenlige modeller (“Mainstream”) er det Ford Mustang Mach-E, der løber med sejren, skarpt forfulgt af de koreanske søskende fra Hyundai og Kia (Ioniq 6 og EV9).

Selvom undersøgelsen er baseret på amerikanske tal, er tendensen universel. Forbedret batteriteknologi og bedre lademuligheder trumfer økonomiske tilskud. Når først infrastrukturen er på plads, vælger forbrugerne elbilen på grund af kvaliteten og køreglæden – ikke kun prisen.

Mere til historien

Har du lyst, så kan du tjekke vores YouTube-kanal ud, hvor vi ser nærmere på en masse forskellige ting fra robotstøvsugere, smartphones og til elbiler. I denne video kigger vi f.eks. nærmere på Xpeng P7+.

Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2026 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram