Sonos rydder op efter appkaos – er det nok?
Topcheferne ryger ud på stribe efter den kaotiske applancering.
Sonos gennemgår en periode med store forandringer i kølvandet på den kritik, virksomheden har modtaget siden lanceringen af deres nye app sidste år.
Udskiftningen af CEO Patrick Spence med bestyrelsesmedlem Tom Conrad er blot en af flere ændringer i Sonos’ ledelse.
Også Chief Product Officer Maxime Bouvat-Merlin forlader virksomheden, hvilket yderligere understreger Sonos’ ønske om at rette op på de problemer, den nye app har medført.
Derudover kan det bekræftes, at Chief Commercial Officer Deirdre Findlay også har planer om at forlade Sonos inden for de kommende uger.
Findlay har ansvaret for alle marketing-, omsætnings- og kundeoplevelsesorganisationer hos Sonos, herunder integreret brandstrategi, geografisk ekspansion og eksekvering af markedsføringsstrategier.
Fejl, kaos og dårlige beslutninger
Sonos’ strategi for lanceringen af den nye app var plaget af fejl og forhastede beslutninger, skriver The Verge.
Spence erkendte inden sin afgang, at virksomheden burde have valgt en mere forsigtig tilgang med en betaversion af den nye app, samtidig med at den tidligere version blev opretholdt.
I stedet blev en ustabil app lanceret til alle kunder, hvilket medførte mange negative konsekvenser.
Efter offentliggørelsen af disse oplysninger sendte Conrad en e-mail til Sonos’ medarbejdere, hvori han forklarede, at Findlay i et stykke tid har overvejet at flytte til London af personlige årsager.
Hun indvilligede i at blive i virksomheden i en periode for at sikre en gnidningsløs overgang. Detaljerne omkring Findlays afgang er endnu ikke fastlagt.
JEG MENER: Sonos var engang den ubestridte leder inden for multiroom-systemer, men jeg har desværre oplevet en forringelse af stabiliteten over tid. Dette, kombineret med konkurrenternes positive udvikling – blandt andet Apples HomePod-højttalere – giver anledning til bekymring. Dertil kommer rygterne om kommende abonnementsløsninger fra Sonos, hvilket yderligere skaber usikkerhed hos mig. Sonos har tidligere skuffet forbrugerne, først med “shitstormen” da Sonos gjorde velfungerende højttalere ubrugelige, og senest med lanceringen af en elendig ny app. Alt dette gør, at man som forbruger seriøst bør overveje, om Sonos stadig er det rette sted at investere.
Stor markedsføring af fejlramt produkt
Nogle Sonos-medarbejdere har udtrykt bekymring over de store summer, virksomheden investerede i markedsføring sidste år på trods af app-kontroversen.
Dette omfatter en omfattende kampagne i New York Citys undergrundsbane for Sonos Ace-hovedtelefonerne og en julekampagne med et betydeligt budget.
Ace-hovedtelefonerne, som i sig selv er et velfungerende produkt, blev hurtigt overskygget af problemerne med appen, hvilket resulterede i en ineffektiv markedsføring. Dette har skabt utilfredshed internt, især efter afskedigelserne i sommer.
Men situationen har ændret sig. På 48 timer har den midlertidige CEO Tom Conrad og bestyrelsen vist en klar intention om at bringe Sonos tilbage på rette spor.
Disse ændringer har øget moralen internt i virksomheden, hvor medarbejderne fornemmer, at den nye ledelse er seriøs omkring at fokusere på Sonos’ kernekompetencer.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Mere til historien
Har du oplevet problemer med Sonos efter den nye app kom, så skriv gerne en kommentar herunder.