Tech-forældelsen der udløste kaos på rekordtid

Tilskyndet forældelse eller funktionsnedsættelse for Sonos-højttalere har sendt Sonos’ bedømmelser i bund, men hvor længe skal en techdims holde?

Sonos er gået fra at være elsket af deres fans til at være noget af det mest udskældte teknologifirma på markedet. Årsagen er Sonos ønske om at udfase gamle produkter.

Selvom Sonos' direktør har været ude med en undskyldning, så fortsætter den nedadgående spiral for fuld knald.

Naturligvis har Sonos aldrig været interessant for rigtige hi-fi nørder, men helt almindelige slutbrugere, som blot ville have musik rundt i huset på en let måde, har været glade.

#Sonosgate viser hvor galt det kan gå, hvis en teknologivirksomhed ikke behandler kunderne på den måde som kunderne synes de bør behandles. Internettets sociale medier er her en drivende faktor.

Sonos har aldrig været en darlig på Trustpilot, men #sonosgate og #sonofail har bestemt ikke gjort det bedre. Da Sonos annoncerede deres planer for hvad der skal ske med de ældste produkter i kataloget, så steg mængden af dårlige anmeldelser i en lodret kurve.

I dag har Sonos en score på blot 1,3 ud af 5 baseret på 956 anmeldelser på Trustpilot.

Nu skal man selvfølgelig ikke lægge alt i et tal på Trustpilot, men oven i dette kommer så den shitstorm, der har ramt firmaet på Facebook og Twitter. Flere efterlyser et roadmap fra Sonos hvor man kan se hvor længe ens højttalerinvestering holder.

Kunderne tilskyndes til udskiftning

Indlæg i debatten fra Twitter

Den enhed, som der afføder flest reaktioner, er Sonos Play 5 (1st gen) der oprindeligt er fra oktober 2009. I 2015 kom anden generation af Play 5.

Der kan argumenteres for, at første generation af Play 5 har 11 år på bagen, men da den har været til salg gennem Sonos frem til 2015, så vil mange kunder kun have haft højttaleren i fem år eller måske kortere tid, hvis den har været købt på brugtmarkedet eller i butikker hvor den har været på lager.

Sagen får nok mange teknologivirksomheder til at holde vejret – eller det burde den. Hvis en sag som denne knækker folks generelle tillid til Sonos, hvad kan der så ikke ske for andre, som i dag sælger succesfulde produkter?

Hvor længe skal det holde?

Det store spørgsmål er hvor længe vi skal forvente et givet produkt eller tjeneste eksisterer og bliver vedligeholdt? Hvor længe er det rimeligt et TV, kogeplade, overvågningskamera, smartphone, headset eller anden teknologi skal holdes opdateret og kunne serviceres af producenten?

Jeg har ikke svaret, men hvis jeg for fem år siden havde købt en højttaler til adskillige tusinde kroner, så ville jeg også være sur og irriteret. Det ville jeg også være, hvis jeg købte et længerevarende forbrugsgode som en kogeplade hvor jeg så efter fem år ikke længere kunne købe reservedele.

Selvom Sonos benægter det, så handler det her om planlagt forældelse – et fænomen der har været kendt siden 1920’erne. Det mest kendte er glødepærekartellet; ”phoebuskartellet”. En glødepære kunne i 1920’erne holde i 2.500 timer. Kartellet udviklede herefter en pære som kun holdt mellem 1.000 og 1.500 timer – målet var at sælge mere.

Sonos kommer ind under begrebet ”tilskyndet funktionsnedsættelse”. Her søger en producent at reducere funktionaliteten og adgangen til vedligeholdelse. I Sonos tilfældet uelegant som en elefant i en glasbutik.

Inden for smartphones findes ”fremskyndet totalnedslidning” der drives af særligt batterierne, som ikke kan udskiftes af kunderne selv. Et batteri på en smartphone er typisk designet til at have 80 procent af dens oprindelige kapacitet efter 500 op- og afladninger.

Vi skal også huske printere, der kan melde om uoprettelige fejl, selvom produktet ingenting fejler.

Jeg mener, at vi som forbrugere har krav på at vide, hvor længe producenten som minimum planlægger at vedligeholde et givent produkt.

BLIV OPDATERET: Synes du dette var spændende læsning? Modtag de seneste nyheder gratis i indbakken hver onsdag og lørdag. Tilmeld dig nu! Afmeld når du har lyst.

Mere til historien

Vi er i tid hvor miljøjet er i fokus og hvor vi drukner i skrot fra gammel elektronik. Derfor kan en producent hurtigt blive upopulær hvis et produkt ikke holder længe nok.

Sonos Ray test | Sådan lyder en soundbar til lavpris

TEST: Prisen er lav, men lyden ret fornuftig. Kraftig bas må du undvære, men lyden fylder alligevel ret meget. Læs min Sonos Ray test her.

(mere…)
Sonos bluetooth-højttaler fås nu i smarte farver

Den roste transportable højttaler, Sonos Roam, kommer nu i smartere farver, som er lidt mere interessante end sort og hvid.

(mere…)
Mød Sonos Ray – en soundbar til lavpris

Sonos Ray leverer mere power til lyden i dit TV – til en yderst overkommelig pris.

(mere…)
Sonos næste soundbar hedder Sonos Ray

Er du på udkig efter en soundbar, som ikke har en tårnhøj pris? Du kan glæde dig til Sonos kommende soundbar, Sonos Ray.

(mere…)
Ny Sonos-soundbar til halv pris er måske på vej

Rygterne svirrer om, at Sonos er på vej med en ny billigere soundbar, som vil koste tæt på det halve af Sonos Beam.

(mere…)
Fed transportabel Sonos-højttaler kommer i en billigere version

Sonos Roam SL er navnet på en ny Sonos Roam, der snart kan købes i Danmark. Priserne er justeret en smule.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
12 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram