VW og Ford: Kunderne vil have hybridbiler
Det samlede salg af elbiler falder i Europa og resten af verden. Kunderne efterspørger opladnings-hybridbiler.
I begyndelsen af 2021 ramte traditionsrige Ford alverdens overskrifter med en ambition om, at stoppe produktionen af fossilbiler og kun satse på, at sælge rene elbiler.
Ford var ikke alene om, at lave langtidsplaner for elbiler på det tidspunkt, som i elbil-verdenen synes, at være decader siden. Blandt andre Jaguar, Land Rover og Volvo ville køre ad samme spor.
Men nu ser det ud til, at bilproducenterne er kommet på andre tanker.
Således overvejer Ford ifølge mediet Hvilkenbil om satsningen på el er rigtig. Samtidig er Volkswagen igen begyndt, at putte fossiler i tanken og har skruet op for opladningshybrider.
– “For når salget af elbiler falder i Europa og resten af verden, og når efterspørgslen på hybrider stiger, må man justere. Og dét er netop, hvad Volkswagen gør,” skriver Hvilkenbil.
Således refererer mediet til Thomas Schäfer, topchef hos VW, som citeres af Automotive News for at sige, at “kunderne vil have opladningshybrider nu, og det gælder også i Kina og USA”.
VW prioriterer derfor i øjeblikket opladningshybriderne. Og den beslutning har tilsyneladende fået lov til at modnes. Volkswagen stoppede nemlig sidste år etableringen af en fabrik i Tyskland, den skal tilsyneladende først producere elbiler, når samlebåndene formentlig igen begynder at snurre.
Er det absurd?
Det synes dog absurd, at der skrues ned, når danskerne gladeligt triller rundt i flere og flere elbiler. For ikke, at tale om nordmændene, som i april igen købte elbiler i et tempo, så ni ud af 10 nyindregistrerede biler var en elbil.
Ser man ud over egen andedam, så er det Europa, USA og Kina, der driver salget af elbiler frem. I resten af verden går det noget langsommere. I det befolkningsrige Indien tegner elbilerne sig således kun for seks procent af bilsalget.
Samtidig viser tal fra konsulentbureauet Wood Mackenzie, at efterspørgslen på benzin og diesel er mere end en halveret i forhold til forudsigelserne.
Således peger Wood Mackenzie på, at salget af elbiler i Kina, USA og i Europa fortsætter opad, mens efterspørgslen efter fossilebrændstoffer vil falde.
Kunderne ønsker …
Ford er ifølge Hvilkenbil i gang med at omstille sin fabrik i Köln til produktion af elbilen Explorer, men samtidig siger Fords Europa-chef, Martin Sander, til Financial Times, at hvis der er efterspørgsel på eksempelvis opladningshybrider, så vil Ford producere dem.
Martin Sander tilsidesætter således de førnævnte tre år gamle ambitioner om en ren fossilfri bilproduktion i 2030. Han er dog ikke alene. Nissan, Hyundai og General Motors er kommet med samme melding.
Hvilkenbil skriver også, at Fords fabrik i Valencia, som kun producerer modellen Kuga, er ved at blive udvidet. Kuga fås i dag som ren benzin, mildhybrid og opladningshybrid, “og den skal suppleres med en større model med flere drivlinjer”.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Salget af elbiler satte rekord på brugtmarkedet i april, hvor det er mere end dobbelt så højt, som i april sidste år. Læs mere om det her