Medie: Facebook er i frit fald
Danskernes brug af sociale medier – især Facebook – falder. Netflix er også på retur, mens stort set ingen danskere streamer Pluto TV.
Det “gamle nye medie” Facebook er tilsyneladende ved at miste sin status som det største sociale medie blandt danskerne.
I hvert fald konkluderer den netop udsendte årlige rapport “Medieudviklingen 2023” fra DR Analyse, at de “nye gamle medier” går tilbage, og er anført af Facebook, som er i regulært frit fald.
I forhold til brugen af sociale medier skriver DR’s medieanalytikere, at 2024 kan blive det år, hvor under halvdelen af danskerne dagligt er på Facebook.
Faldet sker for andet år i træk – og i 2023 endda endnu hurtigere end året før.
Der er tale om et fald siden 2021 på ni procentpoint fra, at knapt 68 procent af danskerne er på Facebook til nu 59 procent.
– “Men faldet sker også på tværs af alle de mest brugte sociale medier. Selv TikTok oplever et fald. Den daglige brug af sociale medier blandt danskere mellem 15 og 75 år faldt fra 83 procent i 2022 til 77 procent i 2023. Faldet sker især blandt unge og ældre,” konkluderer DR Analyse.
Netflix, HBO Max og Discovery+ går tilbage
Men det er ikke kun brugen af sociale medier der falder rundt om på de digitale danske enheder. Det samme gælder brugen af flere af de største streamingtjenester.
Det betyder blandt andet, at Netflix nu er røget ud af top tre målt på dagligt minutforbrug, men også HBO Max og Discovery+ går tilbage. Som rosinen i pølseenden ligger Amazon Prime Video og Pluto TV med målinger på under ét minut per dansker per dag.
Trods giganternes tilbagegang, så fortsætter væksten i det samlede daglige minutforbrug på streamingtjenesterne med næsten seks minutter. Fra 71 minutter i 2022 til cirka 77 minutter i 2023.
Vækst til YouTube, DRTV og TV 2 Play
Den største udvikling ses hos de tre mest brugte streamingtjenester. YouTube styrker sin topposition trods faldende dækning, men også TV 2 Play på andenpladsen og DRTV på tredjepladsen oplever vækst, hvilket også er medvirkende til detroniseringen af Netflix.
Om udviklingen i tv-markedet skriver DR’s medieanalytikere:
– “Det er en sum af mange faktorer, men særligt sportsindhold ser ud til at have en afgørende betydning. Hos TV 2 er det de dedikerede sportskanaler, TV 2 Sport og TV 2 Sport X, der går frem. Også DR nyder i opgørelsen godt af visningsrettigheder på flere markante sportsbegivenheder i 2023, heriblandt VM i herre- og kvindehåndbold (delt med TV 2) og Wimbledon. Endelig har Viaplay Group, der har sport som kerneindhold, vist kvindernes VM i fodbold, hvilket også har en synlig effekt på kanalfamiliens sommerniveau sammenlignet med året før.”
På listen over de 20 mest sete udsendelser i 2023 indtager sportsudsendelser hele 14 pladser.
BLIV OPDATERET GRATIS: Tre gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Netflix varsler atter prisstigninger. Det fremgår af et brev til aktionærerne. I brevet fremgår det, at planen for 2024 kan være flere prisstigninger. Læs mere om det her