Medie: Facebook er i frit fald

Danskernes brug af sociale medier – især Facebook – falder. Netflix er også på retur, mens stort set ingen danskere streamer Pluto TV.

Facebook logo
Facebook blev grundlagt i februar 2004, og er gennem årene nærmest kun vokset. Nu viser “Medieudviklingen 2023” fra DR Analyse, at 2024 kan blive det år, hvor udviklingen vender. (Foto: Thomas Ulrich/Pixabay)

Det “gamle nye medie” Facebook er tilsyneladende ved at miste sin status som det største sociale medie blandt danskerne.

I hvert fald konkluderer den netop udsendte årlige rapport “Medieudviklingen 2023” fra DR Analyse, at de “nye gamle medier” går tilbage, og er anført af Facebook, som er i regulært frit fald.

I forhold til brugen af sociale medier skriver DR’s medieanalytikere, at 2024 kan blive det år, hvor under halvdelen af danskerne dagligt er på Facebook.

En grafik
(Fra rapporten Medieudviklingen 2023)

Faldet sker for andet år i træk – og i 2023 endda endnu hurtigere end året før.

Der er tale om et fald siden 2021 på ni procentpoint fra, at knapt 68 procent af danskerne er på Facebook til nu 59 procent.

– “Men faldet sker også på tværs af alle de mest brugte sociale medier. Selv TikTok oplever et fald. Den daglige brug af sociale medier blandt danskere mellem 15 og 75 år faldt fra 83 procent i 2022 til 77 procent i 2023. Faldet sker især blandt unge og ældre,” konkluderer DR Analyse.

en grafik
(Fra rapporten Medieudviklingen 2023)

Netflix, HBO Max og Discovery+ går tilbage

Men det er ikke kun brugen af sociale medier der falder rundt om på de digitale danske enheder. Det samme gælder brugen af flere af de største streamingtjenester.

Det betyder blandt andet, at Netflix nu er røget ud af top tre målt på dagligt minutforbrug, men også HBO Max og Discovery+ går tilbage. Som rosinen i pølseenden ligger Amazon Prime Video og Pluto TV med målinger på under ét minut per dansker per dag.

en grafik
(Fra rapporten Medieudviklingen 2023)

Trods giganternes tilbagegang, så fortsætter væksten i det samlede daglige minutforbrug på streamingtjenesterne med næsten seks minutter. Fra 71 minutter i 2022 til cirka 77 minutter i 2023.

Vækst til YouTube, DRTV og TV 2 Play

Den største udvikling ses hos de tre mest brugte streamingtjenester. YouTube styrker sin topposition trods faldende dækning, men også TV 2 Play på andenpladsen og DRTV på tredjepladsen oplever vækst, hvilket også er medvirkende til detroniseringen af Netflix.

Om udviklingen i tv-markedet skriver DR’s medieanalytikere:

– “Det er en sum af mange faktorer, men særligt sportsindhold ser ud til at have en afgørende betydning. Hos TV 2 er det de dedikerede sportskanaler, TV 2 Sport og TV 2 Sport X, der går frem. Også DR nyder i opgørelsen godt af visningsrettigheder på flere markante sportsbegivenheder i 2023, heriblandt VM i herre- og kvindehåndbold (delt med TV 2) og Wimbledon. Endelig har Viaplay Group, der har sport som kerneindhold, vist kvindernes VM i fodbold, hvilket også har en synlig effekt på kanalfamiliens sommerniveau sammenlignet med året før.”

På listen over de 20 mest sete udsendelser i 2023 indtager sportsudsendelser hele 14 pladser.


BLIV OPDATERET GRATIS: 4 gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.

Mere til historien

Netflix varsler atter prisstigninger. Det fremgår af et brev til aktionærerne. I brevet fremgår det, at planen for 2024 kan være flere prisstigninger. Læs mere om det her

Apple Music åbnes nu for DJ’s – DJ with Apple Music

Nu kan DJ’s få adgang til Apple Music direkte fra DJ-software og pulte. Initiativet hedder ”DJ med Apple Music”.

(mere…)
Her er 4 billige alternativer til Chromecast

GUIDE: Hvilke alternativer til Chromecast findes? Her er 4 bud på en billig "Chromecast".

(mere…)
Meta AI chatbot på vej i Europa… med begrænsninger

Meta AI bliver nu tilgængelig i Europa via Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp - men i en begrænset udgave. 

(mere…)
Jeg var pirat … var du?

PODCAST: Denne podcastepisode handler om pirateri af film, serier og musik. Jeg ser, ud fra min personlige vinkel, på historien omkring pirateri i Danmark, der trækker spor til nutiden.

(mere…)
Sonos dropper nyt produkt

Lanceringen var sat til senere i år, men nu har ledelsen trukket stikket.

(mere…)
Mulige købere klar til at overtage TikTok

Skal man tro Trump-administrationen, så er de i dialog med 4 mulige købere til TikTok.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
10 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram