TikTok vil også koste penge

ByteDance, ejeren af TikTok, følger efter Meta og X og bekræfter, at betalingsmodeller testes.

TikTok er havnet i voldsom modvind (Foto: konkarampelas / pixabay.com)
Det ser ud til, at man vil kunne slippe for reklamer på TikTok – hvis man vil betale (Foto: konkarampelas/pixabay.com)

Meta vil kræve betaling for reklamefri brug af dets sociale medier Facebook og Instagram.

X, altså det tidligere Twitter, vil også skrue en model sammen, som vil betyde, at brugerne skal betale for at bruge platformen.

Og nu melder TikTok sig også med en betalingsmodel.

TikTok arbejder tilsyneladende med en model a la Metas, og vil tilbyde brugerne en tjeneste, hvor de kan blive fri for reklamer. Det skriver det amerikanske medie TechCrunch.

Overfor TechCrunch bekræfter TikTok, som ejes af kinesiske ByteDance, at man tester annoncefrie abonnementer.

Tjenesten oplyser, at testen er begrænset til et enkelt engelsktalende marked uden for USA.

Det er således usikkert hvilke markeder TikTok arbejder hen imod med lanceringen af betaling, men TechCrunch har fundet tekster i den seneste version af TikTok-appen, der peger direkte på USA.

Således bliver der tilbudt et annoncefrit niveau, som skal koste koste brugerne 4,99 dollar (godt 35 kroner) – altså amerikanske dollar.

BAGGRUND: Derfor skal dit barn ikke bruge Snapchat

Når der i denne forbindelse tales om annoncer, så er det regulære indrykkede reklamer for produkter, og vel at mærke ikke en mulighed for at slippe for diverse influenceres sponsorerede reklamer.

Netop TikTok er tidligere blevet beskyldt for ikke, at gøre noget for at stoppe influencere som ikke deklarerer, at de priser et produkt til skyerne mod at få penge for det. Det skrev mediet Vox om sidste år.

TIKTOK INDRØMMER: Ja! Brugerdata gemmes i Kina

Dette skal du vide om TikTok

Du har nok hørt, at TikTok er i modvind i Vesten hos myndigheder og virksomheder. I nedenstående podcastepisode kan du komme tæt på, hvad TikTok-problemerne handler om.

Du kan finde vores podcast på alle platforme. Søg efter ‘MereMobil’.

https://open.spotify.com/episode/10ye0eHvwnSsTEtHCwKx02?si=bDfXGNvxRK-OSn6ZfADJpg

Mere til historien

Ifølge Wall Street Journal er der noget der tyder på, at Netflix-brugere, som har valgt et reklamefrit-abonnement, kan se frem til en prisstigning. Læs mere om det her.

TikTok risikerer lukning i USA

En amerikansk appeldomstol har afgjort, at TikTok skal sælges af sin kinesiske ejer i starten af 2025. 

(mere…)
Australien forbyder sociale medier for unge

Australien går forrest i kampen mod sociale mediers påvirkning af unge og har indført et forbud for unge under 16 år mod brug.

(mere…)
TikTok blokerer skønhedsfiltre for teenagere

TikTok vil indføre aldersbegrænsninger på visse skønhedsfiltre. Dette gøres for at beskytte de unge brugere. 

(mere…)
Bluesky på kant med EU-regler

Det sociale medie Bluesky fortsætter sin himmelflugt, både med medlemmer og mod skrappere EU-regler.

(mere…)
Messenger får HD-video og AI-nyheder

Facebook Messenger får endelig HD-videoopkald til brugerne og kommer med små AI-nyheder.

(mere…)
Bluesky runder 20 millioner brugere

Det sociale medie Bluesky har nu over 20 millioner brugere og fortsætter med en kæmpe vækst.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram