TikTok vil også koste penge
ByteDance, ejeren af TikTok, følger efter Meta og X og bekræfter, at betalingsmodeller testes.
Meta vil kræve betaling for reklamefri brug af dets sociale medier Facebook og Instagram.
X, altså det tidligere Twitter, vil også skrue en model sammen, som vil betyde, at brugerne skal betale for at bruge platformen.
Og nu melder TikTok sig også med en betalingsmodel.
TikTok arbejder tilsyneladende med en model a la Metas, og vil tilbyde brugerne en tjeneste, hvor de kan blive fri for reklamer. Det skriver det amerikanske medie TechCrunch.
Overfor TechCrunch bekræfter TikTok, som ejes af kinesiske ByteDance, at man tester annoncefrie abonnementer.
Tjenesten oplyser, at testen er begrænset til et enkelt engelsktalende marked uden for USA.
Det er således usikkert hvilke markeder TikTok arbejder hen imod med lanceringen af betaling, men TechCrunch har fundet tekster i den seneste version af TikTok-appen, der peger direkte på USA.
Således bliver der tilbudt et annoncefrit niveau, som skal koste koste brugerne 4,99 dollar (godt 35 kroner) – altså amerikanske dollar.
BAGGRUND: Derfor skal dit barn ikke bruge Snapchat
Når der i denne forbindelse tales om annoncer, så er det regulære indrykkede reklamer for produkter, og vel at mærke ikke en mulighed for at slippe for diverse influenceres sponsorerede reklamer.
Netop TikTok er tidligere blevet beskyldt for ikke, at gøre noget for at stoppe influencere som ikke deklarerer, at de priser et produkt til skyerne mod at få penge for det. Det skrev mediet Vox om sidste år.
TIKTOK INDRØMMER: Ja! Brugerdata gemmes i Kina
Dette skal du vide om TikTok
Du har nok hørt, at TikTok er i modvind i Vesten hos myndigheder og virksomheder. I nedenstående podcastepisode kan du komme tæt på, hvad TikTok-problemerne handler om.
Du kan finde vores podcast på alle platforme. Søg efter ‘MereMobil’.
Mere til historien
Ifølge Wall Street Journal er der noget der tyder på, at Netflix-brugere, som har valgt et reklamefrit-abonnement, kan se frem til en prisstigning. Læs mere om det her.