Ikke igen, YouSee!
Stopper det aldrig, YouSee? Hvor meget tror I, at kunderne vil betale for TV-pakkerne?
“For at vi fortsat kan tilbyde de vigtigste kanaler og de største sportsbegivenheder som en del af vores faste pakker, er prisstigninger desværre nødvendige.”
Punktum!
Punktum fordi den så nærmest ikke er meget længere i YouSees argumentation for, at selskabets priser får et nyt spark opad.
I et interview med B.T., som har fået indsigt i en række prisstigninger, der træder i kraft fra årsskiftet, siger Christian Morgan, som er øverste chef i YouSee, blandt andet:
– “Vi kan konstatere, at vi ikke er de eneste, der oplever stigende omkostninger, og at andre udbydere af tv og streaming oplever de samme udfordringer som os.”
Med B.T. som kilde kan YouSee-kunderne se frem til følgende prisstigninger:
- Prisen for faste tv-pakker stiger 20 til 40 kroner om måneden.
- Bland selv point-pakker stiger 30 til 50 kroner om måneden.
- Fastnettelefoni stiger 20 til 30 kroner om måneden.
- DSL-abonnementer stiger 10 til 20 kroner om måneden.
Endnu en gang er det sportsrettighederne, som får skylden, og endnu en gang er det de sportsglade TV-forbrugere, der straffes hårdest.
Samtidig er det kun et år siden, at YouSee skruede priserne op. Årsag: “dyrere sportsrettigheder”, meddelte YouSee 12. september 2022, og lod tv-pakkerne stige med 20 til 40 kroner om måneden fra januar.
YouSee er ikke alene
YouSee er ikke alene om, at pege på stigende omkostninger, hvis selskabet skal fastholde seere med attraktive sportsbegivenheder.
Så sent om i juli meddelte Viaplay, at de var i store problemer. Her var en del af løsningen fyringen af hver fjerde ansat. En af årsagerne til Viaplays situation var “inflation i sportsrettigheder”, som Viaplay Groups topchef Jørgen Madsen Lindemann udtrykte det overfor Ritzau.
I april kunne TV 2 fortælle, at tv-stationens samlede omkostninger var steget med 2,4 procent til 869 millioner kroner. Det skyldtes det blandt andet strategiske investeringer i indhold – særligt omkostninger til sportsrettigheder.
I februar var Norlys ude med en pressemeddelelse om, at selskabet ikke længere kunne holde holde priserne på TV-pakker i skak, og “på grund af betydeligt dyrere sportsrettigheder” var nødt til “at hæve prisen på nogle tv-pakker”.
Det er historien der gentager sig selv. Og det er abonnenterne der skal til lommerne. Men det er ikke TV-udbyderne, der styrer udviklingen, mener YouSee-topchefen Christian Morgan. Han siger til B.T.:
– “Det er i sidste ende markedet og indholdsudbydernes villighed til at betale for sportsindhold som Superligaen, Premier League, Champions League og fodboldslutrunder, der afgør priserne, og de er desværre steget meget de seneste år.”
Når oliepenge giver bolden op …
Så tør man næsten ikke tænke på, hvilken effekt det vil have på TV-pakkernes priser, hvis det lykkes Saudi-Arabien at få held med dets million-millarder-investering i superstjerner som Ronaldo, Neymar, Karim Benzema og Jordan Henderson
Fifa (Det Internationale Fodboldforbund) har oplyst, at klubberne fra den styrtende rige oliestat alene fra 1. juni til 1. september har skudt lige knap 6,1 milliarder kroner af på at hente mandlige fodboldspillere, som ovennævnte.
LÆS OGSÅ: TV2 Play og Viaplay stiger måske i pris – på grund af sport
Det store spørgsmål er, hvor meget er DU parat til at betale? Smid en kommentar herunder.
Mere til historien
Vores egen John G. har haft YouSee’s nyeste produkt, YouSee Streamer, i test. Streameren er unødvendig, var John G.’s konklusion. Læs hele testen her