Tesla har snydt med estimater for rækkevidde

Elon Musk ville give et rosenrødt billede af, hvor lang rækkevidde Tesla’er havde på en opladning. Derfor er der måske snydt med visnigen.

Model 3 Tesla
Teslas beregning af tilbageværende kilometer, har været mere rosenrød end virkeligheden (Foto: Tesla)

Det tyske erhvervsmedie Handelsblatt International fik tidligere på denne sommer fået fat i 100 GB interne dokumenter fra Tesla. Dokumenterne viste blandt andet, at Tesla havde modtaget tusindvis af klager over ting, som aldrig har fået offentlighedens opmærksomhed.

Derefter fulgte Reuters op med en afsløring, som kunne være problematisk for Tesla.

Reuters havde i en lang artikel med god research i detaljer afsløret, hvordan Tesla i et årti lovede mere end de kunne holde, når det kom til rækkevidderne på deres biler. I nogle tilfælde også snydt kunderne.

LÆS OGSÅ: Tesla-prisfald: Regn ikke med noget

For elbiler er der tre parametre, som er essentielle:

  1. Rækkevidden på en opladning
  2. Hvor hurtigt bilen kan lade op
  3. Hvor mange steder bilen kan lades op

Tesla-ejere har ofte oplevet, at de ikke kan køre det antal kilometer på en opladning, som de er blevet lovet ved købet af bilen. Men det er, hvad det er.

Det værste er nemlig, at Tesla har haft indbygget algoritmer i batterimåleren i instrumentbrættet, som viser, der er flere kilometer tilbage på batteriet end tilfældet er.

Dette kan blive et stort problem, da det i nogle lande er forbudt at løbe tør for “brændstof” på en motorvej.

GUIDE: Her er prisen på en elbilopladning

Elon Musk ville give ”rosenrødt-billede”

En anonym kilde, som Reuters havde talt med, der har haft kendskab til tidlige designprocesser hos Tesla fortæller, at Elon Musk personligt gerne ville, at Tesla-ejere fik et ”rosenrødt-billede” af, hvad bilen kunne.

Så når batteriet var 100 procent opladet, så skulle der vises et højere antal resterende kilometer end tilfældet var. Når batteriet kom under 50 procent, så skiftede algoritmen over til at være mere realistisk. Det skriver blandt andet Recordere.

Reuters har ikke kunne fastslå, om Tesla fortsat benytter denne algoritme i batteriindikatoren. De har kun kunne konkludere, at de brugte den tidligere.

Elbils-analysefirmaet Recurrent har tidligere fastslået, at f.eks. Hyundai, Ford og Chevrolet viser det tilbageværende kilometer-antal mere korrekt end Tesla.

GÅ IKKE GLIP AF FREMTIDEN ⚡️
Tech-verdenen bevæger sig hurtigt. Vi samler de vigtigste nyheder, så du altid er foran – leveret direkte i din indbakke 4 gange om ugen.

Hold mig opdateret (gratis)


Mere til historien

Tesla og de fleste andre biler har en sikkerhedsbuffer, der gør, at de kan køre cirka 24 kilometer mere, end når batteriet er angivet til at være ”i bund”.

Læs også:
Danskerne er vilde med elbiler – salget steg markant

“Aldrig Audi igen”: Danske Audi-ejere i chok over værkstedsregninger

Fejl i soltag, dørlåse og motor. Listen over defekter vokser. Nu samler 900 danskere sig i protest. En Audi-ejer måtte af med 138.000 kroner for én reparation.

(mere…)
Det er stadig forbudt for dig: Nu kan du alligevel prøve Teslas omdiskuterede teknologi

Strenge EU-regler gør det i dag ulovligt at bruge Teslas fulde selvkørende pakke på europæiske veje. Men nu åbner Tesla en dør på klem. Få overblikket over den usædvanlige demonstration her.

(mere…)
Suveræn nummer 1: De mest solgte biler i november 2025

Der er ingen over eller ved siden af Skoda Elroq, der endnu en måned sælger over 1.000 biler. Se hele top 10-listen her, hvor Tesla gør comeback.

(mere…)
Ny BYD batterigaranti: Gælder alle modeller – også din!

BYD giver nu 50.000 km ekstra garanti kvit og frit. Opgraderingen gælder ikke kun nye køb, men har tilbagevirkende kraft for alle biler på de danske veje.

(mere…)
Dårligt nyt fra Clever: Prisstigning rammer din pengepung

Har du en ældre elaftale? Så skal du snart betale mere. Clever ændrer vilkårene, og det kan betyde en lavere refusion, når du lader bilen op derhjemme.

(mere…)
Advarsel: Vinterkulden dræber din p-skive – sådan undgår du en dyr afgift

Kulde og frost er hård kost for batteriet i din elektroniske p-skive. Mange bilister opdager først problemet, når afgiften sidder i forruden. Her er fælderne – og reglerne du skal kende.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram