Tesla har snydt med estimater for rækkevidde
Elon Musk ville give et rosenrødt billede af, hvor lang rækkevidde Tesla’er havde på en opladning. Derfor er der måske snydt med visnigen.
Det tyske erhvervsmedie Handelsblatt International fik tidligere på denne sommer fået fat i 100 GB interne dokumenter fra Tesla. Dokumenterne viste blandt andet, at Tesla havde modtaget tusindvis af klager over ting, som aldrig har fået offentlighedens opmærksomhed.
Derefter fulgte Reuters op med en afsløring, som kunne være problematisk for Tesla.
Reuters havde i en lang artikel med god research i detaljer afsløret, hvordan Tesla i et årti lovede mere end de kunne holde, når det kom til rækkevidderne på deres biler. I nogle tilfælde også snydt kunderne.
LÆS OGSÅ: Tesla-prisfald: Regn ikke med noget
For elbiler er der tre parametre, som er essentielle:
- Rækkevidden på en opladning
- Hvor hurtigt bilen kan lade op
- Hvor mange steder bilen kan lades op
Tesla-ejere har ofte oplevet, at de ikke kan køre det antal kilometer på en opladning, som de er blevet lovet ved købet af bilen. Men det er, hvad det er.
Det værste er nemlig, at Tesla har haft indbygget algoritmer i batterimåleren i instrumentbrættet, som viser, der er flere kilometer tilbage på batteriet end tilfældet er.
Dette kan blive et stort problem, da det i nogle lande er forbudt at løbe tør for “brændstof” på en motorvej.
GUIDE: Her er prisen på en elbilopladning
Elon Musk ville give ”rosenrødt-billede”
En anonym kilde, som Reuters havde talt med, der har haft kendskab til tidlige designprocesser hos Tesla fortæller, at Elon Musk personligt gerne ville, at Tesla-ejere fik et ”rosenrødt-billede” af, hvad bilen kunne.
Så når batteriet var 100 procent opladet, så skulle der vises et højere antal resterende kilometer end tilfældet var. Når batteriet kom under 50 procent, så skiftede algoritmen over til at være mere realistisk. Det skriver blandt andet Recordere.
Reuters har ikke kunne fastslå, om Tesla fortsat benytter denne algoritme i batteriindikatoren. De har kun kunne konkludere, at de brugte den tidligere.
Elbils-analysefirmaet Recurrent har tidligere fastslået, at f.eks. Hyundai, Ford og Chevrolet viser det tilbageværende kilometer-antal mere korrekt end Tesla.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Tesla og de fleste andre biler har en sikkerhedsbuffer, der gør, at de kan køre cirka 24 kilometer mere, end når batteriet er angivet til at være ”i bund”.
Læs også:
Danskerne er vilde med elbiler – salget steg markant