Mens Netflix brager frem: Bliver Viaplay solgt?
Mens Viaplay er i strid modvind blæser vinden Netflix’ kamp mod log-in-deling i en succesfuld retning.
Viaplay Groups nye strategi indeholder en mulighed for, at sælge hele koncernen.
Det er kommet frem efter selskabet torsdag fremlagde halvårsregnskab og satte ord på en ny strategi.
Den svenske mediekoncern kæmper med indtjeningen og oplevede således allerede for en uge siden store kursfald. Meldingen torsdag indeholder også, at 25 procent af de ansatte vil blive afskediget.
Netflix har succes med prop
De kradse meldinger fra Viaplay Group kommer samtidig med, at det kan konstateres at Netflix stormer frem.
Netflix har nemlig succes med at sætte en prop i hullet for log-in-deling.
Således er Netflix’ såkaldte år-til-år-vækst i abonnementer næsten fordoblet i seneste kvartal, efter at giganten har begrænset mulighederne for at dele konto. Det viser regnskabet for årets andet kvartal.
Fokus på kerneforretningen
Hos Viaplay er det selskabets topchef, Jørgen Madsen Lindemann, som efter bare få uger på posten gør opmærksom på, at der “udføres en omgående strategisk gennemgang af hele forretningen med henblik på at overveje alle muligheder”.
De muligheder, der overvejes, er ifølge Ritzau viderelicensering af indhold, frasalg af aktiver, kapitalindsprøjtninger eller altså et decideret salg af hele koncernen.
Derudover vil selskabet i højere grad fokusere på “kerneforretningen” i de nordiske lande og Holland samt produktet Viaplay Select, skriver Ritzau.
– “Vi har måttet tage en række øjeblikkelige beslutninger for vores selskabs fremtids skyld. Det betyder desværre, at vi må opsige 25 procent af de ansatte,” udtaler Jørgen Madsen Lindemann.
Viaplay Group har over 1.500 medarbejdere og driver både streamingtjenesten Viaplay og tv-kanaler som TV3, TV3+ og TV3 Sport.
Netflix-stigning på otte procent
Netflix’ kom ud af andet kvartal med otte procent flere betalende brugere end for samme periode året forinden. Det er en voldosm stigning i forhold til de foregående fire kvartaler, hvor år-til-år-væksten i abonnementer har ligget på knap fem procent.
Netflix er verdens største streamingtjeneste. Tjenesten har nu 238,4 millioner betalende abonnenter.
I maj lancerede Netflix i mere end 100 lande en model, hvor man kun kan dele sin bruger med dem, som man bor sammen med.
Det ser umiddelbart ud til at have den ønskede virkning for streamingiganten, der i andet kvartal løfter omsætningen med 2,7 procent til 8,19 milliarder dollar, hvilket svarer til 54,38 milliarder danske kroner.
Selskabet har desuden formået at løfte overskudsgraden fra 19,8 procent i sidste års andet kvartal til 22,3 procent.
Mere til historien
Deler du stadigvæk Netflix-konto med din eks-kæreste eller med mor og far, så kan Netflix’ kamp mod kontodeling hjælpe dig med, at klippe navlestrengen. Det oplyste Netflix for nyligt.