Madspilds-app eksploderer: Når 79 millioner måltider
Den danske madspilds-app Too Good To Go har oplevet en vækst på intet mindre end 50 procent på et år.
Madspils-appen Too Good To Go fik i 2022 ikke færre end 20 millioner nye brugere, som var med til at sikre at flere end det der svarer til 79 millioner måltider endte i menneskers maver og ikke i skraldespanden.
Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse, hvor man også kan læse at det svarer til en vækst på over 50 procent i forhold til 2021.
Dertil kommer et ikke uvæsentligt regnestykke, som viser en sidegevinst i CO2e-besparelse på 200.000 ton.
Afgørende tiltag
Too Good To Go fremhæver i pressemeddelelsen som afgørende for resultatet blandt andet lanceringen af lykkepakker, opkøbet af franske CodaBene og initiativet “se-duft-smag”.
Udover registreringen af 20 millioner nye brugere voksede Too Good To Go med 80.000 nye aktive forretningspartnere. De 79 millioner reddede måltider er mere end 25 millioner flere måltider sammenlignet med 2021.
– “Sidste år forsøgte vi at hæve barren endnu en gang og introducerede nye, innovative løsninger blandt andet gennem vores lykkepakker og datomærkningskampagnen ‘se-duft-smag’. Alt sammen gode ting, som vi er stolte af, men vi ser også frem til det fortsatte arbejde mod en fremtid, hvor den vigtige agenda, som vi i Too Good To Go kæmper for, sættes endnu mere på verdenskortet,” udtaler Mette Lykke, som er administrerende direktør i den nu otte år gamle danske virksomhed.
Flere bemærkelsesværdige tal
Pressemeddelelsen handler især om virksomhedens seneste Impact Report, og her kan der trækkes en række tørre, men bemærkelsesværdige tal.
Således blev Too Good To Go-appen dagligt i 2022 åbnet af to millioner brugere, 395 nye fødevaremærker kom til og netop her nævnes nogle af største spillere i fødevarebranchen; Aldi, Starbucks, Unilever, Costa Coffee, Orkla, Netto Danmark, Morrisons og Carrefour.
Desuden blev “se-duft-smag”-initiativ, som kom til verden i 2021, i 2022 vist på mere end 1,7 milliarder produkter på 13 markeder i Europa og på tværs af 465 forskellige producenter.
Flere initiativer
I 2023 fortsættes udviklingen af nye initiativer, oplyser Too Good to go, og nævner inistiativet “lykkepakker”, som skal hjælpe producenter med at komme madspild til livs i produktionsfasen.
Netop her kommer opkøbet af franske CodaBene til udtryk.
– “Vi er glade for at have slået os sammen med CodaBene, som bidrager med en ny teknologi, der gør det muligt for vores samarbejdspartnere bedre at styre deres lagerbeholdning for at spare mad, tid og penge. Herigennem hjælper vi nu dagligvarebutikker og andre detailhandlere med at reducere madspild, hvilket svarer til mellem 1 og 3 procent af en typisk forhandlers årlige salg,” udtaler Mette Lykke.
Mere til historien
Too Good To Go er tilstede i hele Europa og Nordamerika. I 2022 gjorde CodaBenes teknologi det muligt for Too Good To Gos forretningspartnere at spare i gennemsnit tre millioner produkter hver måned på tværs af mere end 1.000 butikker. Platformen blev lanceret i hele Frankrig i 2022 og er godt i gang med at blive udrullet på virksomhedens resterende markeder.