Mobilproducent headhunter og forfremmer danskere
Noget der ligner et ’dreamteam’ skal sætte turbo under væksten og salget hos OnePlus.
OnePlus satser på danske kræfter i essentielle positioner.
Til at drive den danske afdeling frem ansatte OnePlus i maj 2022 Thor Gøtz som Country Manager. Thor har tidligere leveret resultater hos Huawei, som han i december 2016 forlod til fordel for et tilsvarende job hos Motorola – hvor salget flyttede sig markant.
En nyoprettet stilling som salgsdirektør i OnePlus blev i sommer besat af 48-årige Morten Witt, der bringer 20 års erfaring fra techbranchen, via højtstående salgsjobs i Samsung, Huawei og Lenovo, med ind i virksomheden.
Den danske marketingdirektør Marie Dam Feldborg er netop blevet forfremmet til nordisk marketingdirektør med ansvaret for Danmark, Norge og Sverige. Før OnePlus har Marie Dam Feldborg været otte år som marketing- og kommunikationschef i Huawei.
En anden dansker, Aske Ryskov Kjær, forfremmede OnePlus tidligere på året fra PR-manager i Danmark til europæisk PR-manager.
Et dansk dreamteam?
Når man kigger tilbage på historikken i den danske mobilbranche, er det ikke svært at få øje på, at OnePlus med Morten Witt, Marie Dam Feldborg og Thor Gøtz har sat et hold, der ligner det hold, som var med til at gøre Huawei til en succes hos de danske mobilkøbere.
Sammen med international opbakning blev Huawei flyttet fra at være en ubetydelig producent af 3G-dongles og routere til en af de mest innovative og fremtrædende techspillere her i landet.
OnePlus ejes af BBK Electronics, hvor det største mobilvaremærke i koncernen er Oppo, som ikke er at finde på hylderne i Danmark. Rygterne i markedet taler dog om, at en introduktion af Oppo til danskerne, kan ske inden for nogle kvartaler.
SE OGSÅ: Jeg fik Oppo’s foldbare telefon i hænderne
På den globale scene er Oppo med 10 procent af smartphonemarkedet den fjerdestørste producent, ifølge Counterpoint Research – andet kvartal 2022. OnePlus-salget er globalt inkluderet under Oppo og ikke opgjort selvstændigt.
I januar 2022 havde OnePlus en markedsandel i Danmark på 3,8 procent, ifølge GfK – målt i antal. Over OnePlus ligger Motorola (4,6 %), Samsung (31,3 %) og Apple (55,8 %).
Mere til historien
Danskerne køber primært Apple- og Samsung-telefoner. Producenter som OnePlus, Motorola, Xiaomi, Sony, Nokia, m.fl. har under 15 procent af markedet at slås om.