Uventet konkurrence: LinkedIn arbejder på Clubhouse-rival
Clubhouse får nu konkurrence fra LinkedIn, der arbejder på deres udgave af en lydbaseret platform.
Clubhouse, den nye lydbaserede socialmedia-platform, får nu endnu en konkurrent, hvis de seneste oplysninger holder stik.
Det er den Microsoft-ejede business-platform, LinkedIn, der angiveligt tester en ny lydoplevelse, som giver brugerne en alternativ mulighed for at komme i kontakt med deres netværk.
I forhold til Clubhouse, samt de to andre konkurrenter Facebook og Twitter, er lydfunktionen fra LinkedIn ikke bundet op på ens personlige profil, men en professionel profil.
-”Vi udfører nogle tidlige tests, der skal skabe en unik lydoplevelse, som er forbundet til din professionelle identitet. Vi ser på, hvordan vi kan udbrede lyd til andre dele af LinkedIn som grupper og events. Det kan give vores medlemmer flere måder til at komme i kontakt med deres målgruppe,” fortæller Suzi Owens, talsperson for LinkedIn, ifølge Techcrunch.
FORSTÅ CLUBHOUSE: Platformen Clubhouse er baseret på lyd, hvor en person starter et møde, som alle med den give interesse kan lytte med på live – og blive inviteret til at deltage i samtalen / debatten. Clubhouse minder om et møde i et forsamlingshus blot online. Du kan høre mere om platformen i min podcastepisode om Clubhouse.
Den store interesse der er i udviklingen af en lydbaseret platform, har angiveligt fået LinkedIn til at sætte turbo på udviklingen af en Clubhouse-lignende funktion.
BAGGRUND: Hvad er Clubhouse?
Herunder kan du se et skærmbillede som er fundet i koden til LinkedIn-appen af udvikleren Alessandro Paluzzi.
I 2020 deltog omkring 21 millioner mennesker i en event på LinkedIn og generelt er LinkedIn-sessions steget med 30 procent fra 2019 til 2020. I alt har LinkedIn 740 millioner medlemmer globalt.
Ifølge LinkedIn arbejdede mere end 60 procent af medlemmerne remote ved udgangen af 2020. Dette skal sammenlignes med 8 procent før COVID-19 pandemien. LinkedIn tror, at tendensen holder ved på den anden side af pandemien.
Den store ændring i trafikken og brugernes arbejdsvaner åbner for nye måder at skabe onlinenetværk på, inklusive en lydoplevelse.
LinkedIn har ikke offentliggjort en tidsramme for hvornår deres Clubhouse-rival er klar, men en betaudgave skulle komme inden længe.
Hvis du har interesse i at lytte til indhold, så vil jeg gerne anbefale at du tjekker vores podcast ud. Du kan finde den i alle podcastapps ved at søge “MereMobil.dk”.
Hør mere om Clubhouse
Mere til historien
LinkedIn blev grundlagt i 2003. I sommeren 2016 annoncerede Microsoft, at de ville købe platformen.