Salget af wearables og hearables er vækstet under corona
Der er helt sikkert nogle produktkategorier, som har haft det hårdt i 2020. Men wearables og smart-hovedtelefoner er ikke en af dem – de er vækstet markant.
IDC er klar med deres nyeste rapport, som viser, at salget af wearables i fjerde kvartal 2020 vækstede med hele 27,2 procent i forhold til samme periode sidste år.
Det betød et samlet salg på 153,5 millioner enheder. Samlet set blev der i 2020 solgt 444,7 millioner wearables.
Det er tredje og fjerde kvartal, som har haft et øget salg, mens første og andet kvartal var yderst lavt – sammenlignet med de øvrige kvartaler. Det skriver GSMArena.com.
Analytikerne begyndte sidste år at tracke en ny kategori – nemlig hearables. Den defineres som ”ear-worn audio”-enheder, som gør andet end afspille musik. Det være sig adgang til digitale assistenter eller de tilbyder sundheds- og aktivitetstracking. På dansk er det det, der omtales som smart-hovedtelefoner.
Du kan se i tabellen herunder, hvordan salget har fordelt sig i de seneste fem kvartaler, samt hvordan det er fordelt på kategorierne og indtjeningen af disse.
Earwear eller hearables er klart den største kategori af disse. De står for omkring to tredjedele af det samlede salg.
Det er også tydeligt, at selvom pandemien har påvirket salget af mange ting negativt, så har det altså boostet salget af ”sundheds-gadgets”.
Om hearables havde vækstet uanset coronapandemien eller ej er uvist. Sikkert er det dog, at forventningerne er store de kommende år også – så succesen i 2020 forventes altså ikke at være en enlig svale. Analytikerne hos IDTechEx har en forventning om et stigende salg i de kommende år. Det skriver Forbes.
Mere til historien
Tallene fra IDC viser også, at Apple fortsat dominerer markedet for wearables. Apple oplevede ligesom størstedelen af konkurrenterne også fremgang i 2020.