Minisjang til de mindste skal slås mod YouTube og Disney+
Minisjange er gået i luften. Det er DR’s streamingtilbud til småbørn. Kanalen er skabt på sit eget budget og skal slås mod YouTube og Disney+.
I efteråret varslede DR et helt nyt univers for småbørn fra et til tre år.
Minisjang hedder universet. Det består af en streamingkanal på appen DRTV og en legeapp, specialdesignet til målgruppen.
Nu er Minisjang gået i luften. Ambitionen er at bide skeer med de helt store og gafle de små seere fra YouTube og den fremadstormende streamingtjeneste Disney+.
Således er det ifølge Morten Skov Hansen, som er chef for Minisjang og de etablerede børnekanaler DR Ultra og Ramasjang, DR’s klare mål, at halvdelen af alle danske småbørnsforældre skal kende til Minisjang efter første år.
Værktøjet er den kendte og anerkendte DR-tilgang til børn.
– “Minisjang er et trygt og legende reservat, som forældre med god samvittighed kan lade deres mindste bruge, fordi det tager højde for de mindstes kognitive og fysiske udvikling i et tempo, hvor de små børn kan følge med”, fortæller Morten Skov Hansen i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Fitbit er klar med nyt aktivitetsarmbånd til børn
Han siger videre, at det er vigtigt for DR, hvad de små ser og ikke, hvor længe de ser.
– “Derfor er alt vores indhold også udviklet i tæt kontakt med en lang række fagfolk på området”, siger Morten Skov Hansen.
Minisjang åbner i dag, mandag (29. marts 2021, red), og børnene vil møde pindsvinet Børste som Minisjangs værtsfigur.
De første tv-programmer vil være “Fagtesange”, “Børstes verden”, “Lille Tiger” og “Skal vi lege?”.
I app’en finder man “Toiletbesøg”, “Fagtesange” og “Tingfinder”.
Tv-programmerne hører under temaet “Leg”, og DR varsler, at der senere på året kommer temaer om motorik og sprog samt dertilhørende nye programmer.
Billige priser til de mindste! 🥰 Se priserne på aktuelle mobilabonnementer for teens, unge og de mindste hos OiSTER.
Minisjang med eget budget
Til Mediawatch fortæller Morten Skov Hansen, at Minisjang ikke kommer til at berøre budgetterne for DRs øvrige børnetilbud:
– “Det her er en nytilførsel af økonomi til DR’s børnetilbud – det er ikke bare en omfordeling af midlerne, hvor vi har taget fra Ramasjang eller Ultra. Det her er DR, som investerer flere penge i indhold til de yngste”.
Mere til historien
Ifølge Berlingske har Disney+ ædt sig ind i top 5 blandt de danske streaming-seere. De mest populære streamingtjenester er ifølge en ny undersøgelse foretaget af analyseinstitutet Wilke i øjeblikket DRTV (65 procent), Netflix (58 procent), TV 2 Play (44 procent), Viaplay (35 procent) og Disney+ (29 procent). I gennemsnit er der 3,5 streamingtjeneste pr. dansk husstand i 2021.