Få pengene tilbage for en app på iPhone eller iPad-app
GUIDE: Har du købt den forkerte app – eller var appen ikke som som du forventede? Se hvordan du får pengene retur for appkøb på iPhone og iPad.
Vi kender alle at købe de forkerte ting. Udenfor den virtuelle verden går vi hen til en fysisk butik og bytter varen, hvis ikke den er som vi forventede. I ”cyberspace” er det noget helt andet.
Læs her hvordan du fortryder købet af en app på din iPhone eller iPad.
EU har vedtaget en digital returpolitik på apps og andre digitale køb, hvilket stiller forbrugerne godt. Det er muligt, at få pengene retur i 14 dage efter købet. Disse regler er kommet, da der tidligere har været utrolig mange klager over særligt in-app køb.
Android-brugere har sværere ved, at få pengene retur for apps, som de har købt. Google refunderer nemlig kun indenfor 48 timer. Der kan være en del ventetid på svar om hvorvidt får refusionen. Du kan læse mere om refusion af køb i Google Play Store her.
Har du fortrudt købet af en app på iPhone, iPad eller Mac, så er det ikke for sent, at få pengene retur – endda uden en masse spørgsmål. Følg guiden herunder.
PAS PÅ IN-APP KØB: Inden du downloader en app så tjek om der er in-app køb. En app kan nemlig være gratis at hente, men hvor du kan købe adgang til flere funktioner inde i appen. Det kan være en stor udgift på nogle spil og apps, hvor appen nogle gange er nærmest ubrugelig med mindre du betaler. Nogle apps binder endda brugerne til en løbende abonnement, der trækkes hver måned.
Sådan anmoder du om refundering af en iPhone- eller iPad-app
- Gå til reportaproblem.apple.com.
- Log ind med dit Apple-id og din adgangskode.
- Hvis knappen “Rapporter” eller “Rapporter et problem” er vist ud for det emne, du vil anmode om refundering for, skal du klikke på den.
- Følg vejledningen på siden for at vælge årsagen til, at du vil have pengene tilbage, og indsend din anmodning.
I oversigten du får ved login ses dine køb for de seneste 90 dage.
Du kan anmode om refusion af in-app køb. Så når ungerne har spenderet formuer på virturelt hø til en digital hest, så kan du rulle købet tilbage.
BEMÆRK: Du skal logge ind med det Apple-id hvorfra appen er købt. Hvis du har Familiedeling aktiveret, er det altså eksempelvis barnets Apple-id du skal logge ind med.
Familiedeling – ét app-køb til alle
Vi opfordrer desuden til, at du benytter Familiedeling – særligt i børnefamilier. Det betyder, at man får adgang de samme apps på alle enheder og man derfor kun behøver købe dem én gang.
Hver enhed har sit eget Apple ID og dermed selvstændige konto. Det gør det nemmere fremadrettet også når børnene bliver ældre.
GUIDE: Familiedeling på iPhone og iPad – sådan kommer du i gang
I Familiedeling kan du oprette administratorer der skal godkende køb før det kan hentes ned. Dette gælder også in-app køb. Børnene ripper derfor ikke bankkontoen uden din viden.
Var dette spændende læsning? Få flere interessante mobilnyheder i indbakken to gange om ugen, så er du altid opdateret! Tilmeldingen er gratis. Frameld når du har lyst.
Mere til historien
Der er ingen regler uden undtagelser. Du kan ikke annullere en ordre, som omfatter digitalt indhold, hvis leveringen af dette indhold er påbegyndt, og du har vedkendt dig, at du i kraft af dette mister fortrydelsesretten. Eksempelvis hvis du lejer en film.