Privatlivsfunktion i iOS 14 udskydes til 2021

0

For at give udviklere mulighed for at tilpasse sig en større ændring, har Apple valgt at udskyde en af funktionerne i iOS 14.

Widgets, iOS 14
Udover Widgets, får iOS 14 også opdateret en række privatlivsfunktioner, der skal tilgodese dig som forbruger. (Foto: MereMobil.dk / Apple)

iOS 14 ser ud til at blive den mest omfattende opdatering fra Apple i flere år. Det kommende styresystem får blandt andet widgets og et nyt app-bibliotek. Derudover kommer iOS med en lang række opdateringer, der har til formål at værne om dit privatliv. En af de nye funktioner, der giver genlyd i hele industrien, er begrænsning af reklamesporing på tværs af apps og hjemmesider, skriver Engadget.

Det betyder prikkerne på iPhone i iOS 14

Med iOS 14 og iPadOS 14 skal apps fremover spørge om tilladelse til at indhente din enheds unikke Identification for Advertisers – også kendt som IDFA. IDFA er en unik kode, som alle enheder har. Koden giver blandt andet annoncører mulighed for at se, hvis du har installeret en app via en Facebook-reklame. Det er også her, at vi blandt andet skal finde årsagen til, at vi ofte ser de samme reklamer på tværs af apps og hjemmesider.

Giver udviklere mulighed for at rette ind

Oprindeligt planlagde Apple, at funktionen skulle træde i kraft senere i år. Nu har producenten dog skiftet mening for at give udviklere mere tid til at tilpasse deres apps. Derfor indføres funktionen først i 2021.

Apple har udtalt, at selskabet er fast besluttet på at sikre, at brugere selv kan vælge, hvorvidt de vil tillade en app at spore dem. Apple udtaler yderligere, at for at give udviklerne tid til at foretage de nødvendige ændringer, vil apps først skulle indhente tilladelse fra brugerne fra starten af næste år.

Siri – sådan ser hun ud i iOS 14

Apples privatlivspolitik ser ud til at komme forbrugerne til gode, men har samtidig skabt røre blandt udviklere og annoncører. Især Facebook har advaret om, at det kan få alvorlige konsekvenser for det sociale medies annoncenetværk. Facebook påstår, at man i en test har oplevet 50 procent nedgang i annoncørindtjening, når målrettet annoncering ikke er muligt.

Den kommende anti-sporingsfunktion kan have så stor indflydelse, at Facebook ikke længere vil tilbyde Audience Network-værktøjet i iOS 14.

Fra slutningen af året skal udviklere inkludere en privatlivssektion på deres App Store-sider. Altså på siden for hver enkelt applikation, der bliver udbudt. Privatlivssektionen skal forklare, hvordan den pågældende app indsamler og behandler brugerdata.

Var dette spændende læsning? Få flere interessante mobilnyheder i indbakken to gange om ugen, så er du altid opdateret! Tilmeldingen er gratis. Frameld når du har lyst.

Mere til historien

Hvis du ikke kan vente til den officielle lancering af iOS 14, kan du tilmelde dig den offentlige beta. I denne artikel kan du se, hvordan du tilmelder dig. Du kan desuden se, hvad du skal tænke over før du henter en betaversion.