Privatlivsfunktion i iOS 14 udskydes til 2021

For at give udviklere mulighed for at tilpasse sig en større ændring, har Apple valgt at udskyde en af funktionerne i iOS 14.

Widgets, iOS 14
Udover Widgets, får iOS 14 også opdateret en række privatlivsfunktioner, der skal tilgodese dig som forbruger. (Foto: MereMobil.dk / Apple)

iOS 14 ser ud til at blive den mest omfattende opdatering fra Apple i flere år. Det kommende styresystem får blandt andet widgets og et nyt app-bibliotek. Derudover kommer iOS med en lang række opdateringer, der har til formål at værne om dit privatliv. En af de nye funktioner, der giver genlyd i hele industrien, er begrænsning af reklamesporing på tværs af apps og hjemmesider, skriver Engadget.

Det betyder prikkerne på iPhone i iOS 14

Med iOS 14 og iPadOS 14 skal apps fremover spørge om tilladelse til at indhente din enheds unikke Identification for Advertisers – også kendt som IDFA. IDFA er en unik kode, som alle enheder har. Koden giver blandt andet annoncører mulighed for at se, hvis du har installeret en app via en Facebook-reklame. Det er også her, at vi blandt andet skal finde årsagen til, at vi ofte ser de samme reklamer på tværs af apps og hjemmesider.

Giver udviklere mulighed for at rette ind

Oprindeligt planlagde Apple, at funktionen skulle træde i kraft senere i år. Nu har producenten dog skiftet mening for at give udviklere mere tid til at tilpasse deres apps. Derfor indføres funktionen først i 2021.

Apple har udtalt, at selskabet er fast besluttet på at sikre, at brugere selv kan vælge, hvorvidt de vil tillade en app at spore dem. Apple udtaler yderligere, at for at give udviklerne tid til at foretage de nødvendige ændringer, vil apps først skulle indhente tilladelse fra brugerne fra starten af næste år.

Siri – sådan ser hun ud i iOS 14

Apples privatlivspolitik ser ud til at komme forbrugerne til gode, men har samtidig skabt røre blandt udviklere og annoncører. Især Facebook har advaret om, at det kan få alvorlige konsekvenser for det sociale medies annoncenetværk. Facebook påstår, at man i en test har oplevet 50 procent nedgang i annoncørindtjening, når målrettet annoncering ikke er muligt.

Den kommende anti-sporingsfunktion kan have så stor indflydelse, at Facebook ikke længere vil tilbyde Audience Network-værktøjet i iOS 14.

Fra slutningen af året skal udviklere inkludere en privatlivssektion på deres App Store-sider. Altså på siden for hver enkelt applikation, der bliver udbudt. Privatlivssektionen skal forklare, hvordan den pågældende app indsamler og behandler brugerdata.

BLIV OPDATERET: Synes du dette var spændende læsning? Modtag de seneste nyheder gratis i indbakken hver onsdag og lørdag. Tilmeld dig nu! Afmeld når du har lyst.

Mere til historien

Hvis du ikke kan vente til den officielle lancering af iOS 14, kan du tilmelde dig den offentlige beta. I denne artikel kan du se, hvordan du tilmelder dig. Du kan desuden se, hvad du skal tænke over før du henter en betaversion.

Ny MacBook Air (M2) test | En perfekt studiecomputer, men…

TEST: MacBook Air (M2) fungerer fantastisk, men er en svær mellemvejs-computer at bedømme. Læs inden du køber.

(mere…)
Apple gør klar til større efterspørgsel

Leverandører af dele til den kommende iPhone-serie har angiveligt fået besked på at øge produktionen.

(mere…)
Apple Watch Series 8 får måske ikke nyt design – men nye farver

Nye rygter forventer ikke nyt design på Apple Watch Series 8, men kun nye farvevarianter af de forskellige modeller.

(mere…)
Apple udskyder iPadOS 16 – iOS 16 forventes planmæssigt

Det tyder på, at Apple ikke lancerer iPadOS 16 og iOS 16 samtidig, som de normalt ellers gør. Måske forsinkes iPadOS 16 med en måned.

(mere…)
Rygtebørsen: Apple ændrer på iPhone-farverne

Med kun få uger til en mulig lancering af iPhone 14-serien er der gang i rygtebørsen.

(mere…)
Apple tager førertrøjen takket være 5G iPhone SE

Apple har haft en større fest i andet kvartal end forventet, men nu er festen slut, vurderer analytiker.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram