Apples nye Safari 14-browser blokerer for reklame-stalking
Blokering reklamer på nettet der forfølger dig, gøres nu meget tydeligt for brugere af Safari-browseren på Mac.
Safari 14 til macOS kommer med yderligere tiltag, der skal beskytte dig mod den evige forfølgelse af reklamer rundt på nettet.
Tidligere har Safari haft ”Undgå sporing mellem websteder”, men i Safari 14 kommer funktionen for alvor frem i lyset via en særlig Privacy Report, der gør brugeren opmærksom på, hvilke sites der har sporinger af dig kørende.
I min rapport, på dansk kaldet ”anonymitetsrapport”, kan jeg se, at 60 procent af webstederne jeg har besøgt de seneste 30 dage, anvender sporingsmekanismer.
Idéen bag funktionen er blandt andet at gøre det sværene for annoncører, at lave reklamer der forfølger dig overalt hvor du bevæger dig på nettet. Og i en tid hvor data om ens adfærd er mange penge værd, er funktionen for mange velkommen.
VIDEO: Kan iPad Pro erstatte din computer?
Du kan se rapporten over tracking ved at klikke på ”skjoldet” ved siden af adresselinjen i Safari 14 på Mac.
Nettets mest populære browser Chrome, der udgives af Google, indeholder også en funktion, der minder om det Apple har. Der skal dog graves langt ind i indstillingerne på Chrome for at finde ”Bloker cookies for tredjeparter” og Google har ikke en rapport tilgængelig.
Men i kraft af, at Google er verdens største annoncebureau, har de jo ikke interesse i for stort et fokus på området, før det er absolut nødvendigt.
Apples nye sikkerhedsrapport er indtil videre kun tilgængelig på desktopversionen af Safari.
TIP: Drukner du i faner på iPhone? Sådan lukker du alle på én gang
Mere til historien
En anden vigtig detalje ved Safari 14 er, at Adobe Flash endelig er fjernet helt. Adobe Flash når i øvrigt end-of-life (EOL) ved udgangen af 2020.