Power-direktør er knotten: “B&O tror de er på en anden planet”
B&O har sagt Power op som forhandler af B&O’s produkter. Det har fået Powers adm. direktør til at slå ud efter den gamle virksomhed.
– “B&O mener, at de er på en anden planet end resten af verden. De mener, at de er i liga med Louis Vuitton og Gucci, men kunderne vil sammenligne produkterne, og B&O er særklasse, når det handler om ikke at forstå kundernes behov”.
Sådan siger en undrende Jesper Boysen, administrerende direktør i elektronikvarehuset Power, til Finans.
Jesper Boysens udfald mod B&O kommer efter den 95 år gamle ikoniske virksomhed har opsagt samarbejdsaftalen med Power.
Jesper Boysen bruger ord som “ubegribeligt” og tilføjer, at B&O “sætter sig ned med en spand over hovedet”.
Uden at ville komme ind på eksakte tal oplyser Power-direktøren til Finans, at Power i år har øget salget af B&O-produkter med 40 procent. Set i det lys er det forståeligt at Jesper Boysen undrer sig. B&O er som bekendt er temmeligt presset på økonomien i disse år.
B&O’s salg er gået 30 procent tilbage
Alene i coronamånederne marts, april og maj – som også er fjerde og sidste kvartal i B&O’s skæve regnskabsår – er B&O’s salg faldet med tæt på 40 procent. På bundlinjen har tabet været på 135 millioner kroner.
I hele regnskabsåret faldt selskabets salg med tæt på 30 procent. Regnskabsåret blev ellers indledt med, at B&O stillede investorerne en encifret salgsvækst i udsigt.
B&O ønsker over for Finans ikke at kommentere forhandler- og partnerforhold. Virksomheden oplyser dog, at man har ændret tilgangen til at udvikle og styrke sine salgskanaler.
Den strategi støtter strategi- og brandingeksperten Martin Roll. Han siger, at motivet langt hen ad vejen er “at beskytte brand, pris og oplevelse”, og at det er parametre, som B&O er bange for elektronikkæderne ikke kan leve op til.
En årsag til Jesper Boysens undren kan være at blandt andre elektronikkæderne Elgiganten og Hi-Fi Klubben fortsat arbejder sammen med B&O.
Tilbage i 2018 hvor B&O ellers havde fremgang via produktserien BeoPlay, besluttede virksomheden pludselig at sadle om og droppe BeoPlay-varemærket.
Mere til historien
B&O’s forsøg på at nå tidligere tiders storhed har oplevet flere benspænd den seneste tid. Således døde bestyrelsesformand Ole Andersen den 2. juni 2020. Det var dagen før en afgørende bestyrelsesbeslutning om en tiltrængt kapitalindsprøjtning på 400 millioner kroner. Desuden har Mads Nipper forladt bestyrelsen, og forleden forlod designchefen Snorre Kjesbu B&O.