Kun én smartphone-producent undgik et kæmpe drop i salget
Smartphone-markedet styrtede fælt under coronapandemien. Kun én producent kom relativt uskadt gennem andet kvartal, viser nye tal.

Den globale coronapandemi smadrede stort set smartphone-salget på verdensplan, viser tal fra Gartner. Det globale salg af smartphones faldt med 20,3 procent i andet kvartal 2020. I kvartalet blev der derfor ”kun” solgt 294,6 millioner smartphones.
Det gik særligt hårdt ud over Samsung, Xiaomi og Oppo. De tre oplevede den største nedgang i salget.
Samsung havde et træls kvartal hvor de, ifølge Gartner, solgte 54,7 millioner smartphone-enheder. Det er et fald på 27,1 procent, når andet kvartal 2020 sammenlignes med samme kvartal året forinden.
Samsung var særlig uheldige, da forårets store satsning, Galaxy S20-serien, ramte butikkerne stort set samtidigt med, at verden lukkede ned. Nu her på den anden side af sommerferien, er nyhedens interesse for S20-serien ikke længere eksisterende.
De kinesiske smartphone-brands Xiaomi og Oppo klarede sig ikke meget bedre. Her faldet salget med henholdsvis 21,5 og 15,9 procent – Q2 2020 mod Q2 2019. Huaweis salg faldt 6,8 procent.
Apple fik kun få skrammer af corona-krisen
Ifølge Gartner kom Apple relativt godt ud af kvartalet. I andet kvartal 2020 solgte Apple 38 millioner iPhones. Det er kun et fald på 0,4 procent.
Det er primært lanceringen af iPhone SE, der startede salget i Danmark den 24. april 2020, som holder Apple oven vande, men også en positiv udvikling i Kina forhindrede et stort tab for Apple.
Tidligere har det været fremme, at Apple som den eneste smartphoneproducent oplevede en stigning i salget af smartphones under coronakrisen. Desuden blev Apple hjulpet godt på vej af gode iPhone SE-anmeldelser og en skarp pris.
Derudover har flere Android-brugere i kvartalet valgt at skifte til iPhone SE, lød det tidligere fra Counterpoint Research.
KØBSGUIDE: Så let sparer du 2.300 kroner på iPhone SE
Fremgangen i Inden blev ødelagt
Med et fald på 46 procent oplevede de sydasiatiske lande det værste fald i smartphone-salget i Q2 2020 blandt de fem største markeder for telefoner på verdensplan. Før pandemien var Inden ellers et af de få områder, hvor smartphonesalget voksede. Efter strenge lockdown-tiltag ser situationen i Inden nu markant anderledes ud, skriver Gartner.
Mens smartphonesalget droppede under coronakrisen havde digitale abonnementstjenester fremgang. Læs den historie her.
DE STØRSTE NETOP NU
- Samsung, 18,6 %
- Huawei, 18,4 %
- Apple, 13,0 %
- Xiaomi, 8,9 %
- Oppo, 8.0 %
- Andre, 33,2 %
Kilde: Gartner, det globale smartphonemarked, Q2 2020
Mere til historien
I juli udråbte Canalys Huawei til verdens største smartphoneproducent. Det er Gartner i den seneste rapport ikke enig i. Samsung havde i kvartalet en markedsandel på 18,6 procent, mens Huawei ligger lige bagefter på 18,4 procent – Samsung er således nummer ét.
Galaxy A52s 5G fra Samsung slog alle konkurrenter og blev den bedst solgte Android-telefon med 5G i februar måned.
(mere…)KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.
(mere…)3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.
(mere…)Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.
(mere…)NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.
41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.
Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.
Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.
OnePlus skal sælge bedre
Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.
Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.
I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.
Kommer Oppo til Danmark?
OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.
Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.
Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.
Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.
LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen
I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.
Sidder på 17 procent
Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.
På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.
Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.
Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.
Mere til historien
Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.