Et normalt mobilmarked har lange udsigter

Et analyseinstitut vurderer, at der går lang tid før smartphonemarkedet er kommet sig helt over coronakrisen.

Penge Priser økonomi
Coronavirus koster penge og jobs over hele verden. En ny rapport peger på, at smartphoneindustrien først er tilbage ved normalen i 2022.

Smartphonemarkedet er presset på grund af coronakrisen. En ny rapport fra analyseinstituttet IDC estimerer, at det kan tage mere end et år før markedet igen er ovenpå, skriver Android Authority.

Ifølge IDC er det usandsynligt, at salget af smartphones først vil vende tilbage til normalen før 2022. Analytikerne forudser, at markedet kan opleve en stigning på 9 procent i 2021. Det skal dog ses i lyset af et forventet fald på 9,5 procent i 2020.

Trods coronakrise: Apple sætter rekord for omsætning

Indtil nu har der været en forventning om, at hele smartphoneindustrien ville vende tilbage til normalen i løbet af 2020. Men som IDC udtaler, ”sker det tydeligvis ikke”. Selskabet vurderer, at smartphonesalget er faldet med hele 17 procent i andet kvartal, hvor den fulde effekt af coronakrisen har ramt mange lande.

5G kan være vendepunktet

Analytikerne mener, at lanceringen af 5G kan blive udslagsgivende for genoprettelsen af markedet.

Med det nye mobilnetværk vil efterspørgslen på kompatible telefoner givet vis stige. Hvis producenterne samtidigt formår at holde priserne på et fornuftigt niveau, kan det betyde større salg af 5G-telefoner.

Ifølge IDC kan 5G-telefoner stå for så meget som 50 procent af markedet i 2023. Til trods for, at en stor del af telefonerne vil være budget- og mellemklasse-enheder. En anden bidragende faktor kan være efterspørgslen af telefoner i udviklingslande.

Digitale abonnementstjenester i fremgang under coronakrisen

Vi skal dog huske, at der stadigvæk er den store ubekendte; hvornår er coronakrisen overstået? Vi har flere gange set lempede restriktioner som følge af faldende smittetryk. På den anden side har vi også oplevet det omvendte scenarie, hvor smittetrykket er steget i flere lande, hvilket har fået krisen til at tage til.

Derfor kan ingen med sikkerhed sige, hvornår smartphoneindustrien igen kan begynde at rette op på de faldende salgstal.

Mere til historien

Selvom salget af telefoner er hårdt ramt, oplever andre afgreninger af industrien fremgang. Smartwatchmarkedet hår således oplevet vækst under coronakrisen.

Smartwatchmarkedet ledes fortsat af Apple Watch

Apple er fortsat markedsleder på smartwatch-markedet, men ikke når det gælder ”premium” smartwatches.

(mere…)
Smarthome-produkter sælger som varmt brød

KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.

(mere…)
Kan 3 overhale Telenor?

3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.

(mere…)
Smartphone-salget falder over hele verden

Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

(mere…)
Skal han bringe et nyt mobilbrand til Danmark?

NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Thor Gøtz bliver chef for OnePlus i Danmark
Thor Gøtz på 41 år har ledet Huawei til succes i Danmark. Seneste har han forøget Motorolas udbredelse. Nu skal OnePlus' varemærket have en tur (Grafik: MereMobil.dk)

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.

41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.

Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.

Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.

OnePlus skal sælge bedre

Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.

Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.

I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.

Kommer Oppo til Danmark?

OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.

Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.

Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.

Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.

LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen

I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.

Sidder på 17 procent

Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.

På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.

Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.

Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.


Mere til historien

Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.

Apple reducerer allerede i iPhone SE produktionen

iPhone SE er næsten kun lige landet i handlen, men allerede nu forlyder det, at Apple reducerer kraftigt i produktionen.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram