Den danske e-handel slår rekord under coronakrisen
Danskernes forbrug på internettet er eksploderet under coronakrisen, viser nye tal fra Foreningen Dansk Internethandel.
De sidste seks måneder har danske webshops slået rekorder og e-handlen er vækstet markant. Dette passer med det halve år, hvor coronakrisen har huseret i Danmark.
Coronakrisen har i hvert fald gjort, at danske forbrugere har handlet online i en grad som aldrig før. Faktisk skete der en markant ændring i hele danskernes købsadfærd. I årets første seks måneder har danskerne brugt 74,7 milliarder kroner online, viser tal fra Foreningen Dansk Internethandel (FDIH).
Black Friday: Webshops vinder over fysiske butikker
-“Vi har aldrig set så store ændringer i forbrugernes adfærd og køb, som vi så i 2. kvartal i 2020. Rejser, som normalt er den største branche målt på omsætning, forsvandt stort set, mens andre dele af branchen oplevede ekstraordinær vækst. Salget af bolig- og haveprodukter er eksempelvis steget voldsomt, mens salget af dagligvarer virkelig har fået et folkeligt gennembrud under krisen,” siger Niels Ralund, administrerende direktør i FDIH i en pressemeddelelse.
Den samlede omsætning for e-handel i Danmark er, ifølge FDIH, steget med 5 procent sammenlignet med sidste år. De 74,7 milliarder kroner, som er brugt på nettet, er fordelt på 112 millioner køb.
Her er salget styrtdykket
Mens køb af tøj og smykker er steget med 23 procent, så har særligt rejsebranchen været ramt. Faldet af rejser er styrtdykket og faldet med 37 procent. Dette er dog ikke underligt, da de fleste landegrænser jo var helt lukket ned særligt i 2. kvartal 2020.
Den store ændring i købsadfærden har også betydet, at mange har fået testet deres webshop. Netop fordi salget fra den ene dag til den anden eksploderede.
PODCAST: Her er mindst 10 gode råd til din webshop
Forventningen er ikke, at e-handlen vil vende tilbage til samme niveau som tidligere. Det ventes forbrugernes adfærd vil vare ved.
-”Erfaringen siger, at når du først har handlet eksempelvis dagligvarer online, så dropper du det ikke igen. Det samme gælder med rejser – når vi begynder at købe dem igen, vil det stadig ske på nettet,” lyder det fra Niels Ralund.
Dette stemmer også overens med, hvad de danske forbrugere har svaret i undersøgelsen fra foreningen. Her for lyder det, at man regner med fortsat at handle på nettet i endnu større omfang end tidligere.
Mere til historien
Salling Group er også klar til at satse på digitale dagligvarer. Den nye satsning har endnu ikke fået et navn, men ambitionerne er høje og midlerne er store. Det skriver Børsen. Satsningen kommer nu da købsmønstret har ændret sig under coronakrisen.