Gabet mellem biografpremiere og streaming skæres ned til bare 17 dage

7

Universal Pictures og den amerikanske biografkæde AMC har indgået en aftale, som ventes at sprede sig blandt andet Danmark.

No Time To Die, James Bond
Fans af James Bond forkæles i første omgang ikke af den nye aftale Universal Pictures og biografkæden AMC. Foto: SF Studios

En aftale mellem Universal Pictures og den amerikanske biografkæde AMC betyder, at visse biograffilm bliver tilgængelige som streaming hurtigere end normalt.

Det er websitet Digitalt.tv, som fortæller, at aftalen som inkluderer film fra Universal Pictures og Focus Features efter kun 17 dage i AMC-biograferne, kan sælges som “Premium Video On Demand”.

Således ser vi endnu en følgevirkning af coronapandemien. Her var Claus Bülow Christensen, ekspert i tv- og filmbranchen, ude med en spådom om, at pandemien ville flytte på filmindustriens opfattelse af, at film skal ses først i biografen.

I et blogindlæg på det danske film- og medietidskrift Ekkos webudgave, skrev Claus Bülow Christensen allerede i slutningen af marts, at “nu kigger man mod de digitale distributionskanaler og orienterer sig mod en ny fremtid”.

Begrebet “Premium Video on Demand” opstod netop, da covid-19 fik globalt fodfæste og lægger sig ind mellem biografpremieren og muligheden for at købe eller leje filmen – bare til en forhøjet pris.

Mens premieren på den 25. James Bond film “No Time To Die” blev flyttet fra april til den 12. november 2020 i Storbritannien og 25. november i USA, så er en række andre biograffilm hurtigt sendt ud som leje- eller købefilm – ganske som er intentionen med aftalen mellem Universal Pictures og AMC. 

Aftalen mellem Universal Pictures og AMC gælder ifølge Digitalt.tv indtil videre kun i USA, men mediet noterer, at det forventes at brede sig til blandt andet Danmark.

“Således ser det ud til, at vi får endnu et såkaldt vindue ind i udgivelseskæden for film”, skriver Digitalt.tv.

Streaming er rigtigt populært. Hvis du vil vide mere om, hvad der gør streaming så hot, skal du lytte til denne podcastepisode.

Mere til historien

I Danmark går der oftest omkring fire måneder  – 122 dage, skriver Digitalt.tv – mellem en film har haft premiere i biografen og den kommer til salg eller kan lejes. Det vil med Universal Pictures-AMC-aftalen blive skåret ned med noget der ligner tre en halv måned.