Gabet mellem biografpremiere og streaming skæres ned til bare 17 dage

Universal Pictures og den amerikanske biografkæde AMC har indgået en aftale, som ventes at sprede sig blandt andet Danmark.

No Time To Die, James Bond
Fans af James Bond forkæles i første omgang ikke af den nye aftale Universal Pictures og biografkæden AMC. Foto: SF Studios

En aftale mellem Universal Pictures og den amerikanske biografkæde AMC betyder, at visse biograffilm bliver tilgængelige som streaming hurtigere end normalt.

Det er websitet Digitalt.tv, som fortæller, at aftalen som inkluderer film fra Universal Pictures og Focus Features efter kun 17 dage i AMC-biograferne, kan sælges som “Premium Video On Demand”.

Således ser vi endnu en følgevirkning af coronapandemien. Her var Claus Bülow Christensen, ekspert i tv- og filmbranchen, ude med en spådom om, at pandemien ville flytte på filmindustriens opfattelse af, at film skal ses først i biografen.

I et blogindlæg på det danske film- og medietidskrift Ekkos webudgave, skrev Claus Bülow Christensen allerede i slutningen af marts, at “nu kigger man mod de digitale distributionskanaler og orienterer sig mod en ny fremtid”.

Begrebet “Premium Video on Demand” opstod netop, da covid-19 fik globalt fodfæste og lægger sig ind mellem biografpremieren og muligheden for at købe eller leje filmen – bare til en forhøjet pris.

Mens premieren på den 25. James Bond film “No Time To Die” blev flyttet fra april til den 12. november 2020 i Storbritannien og 25. november i USA, så er en række andre biograffilm hurtigt sendt ud som leje- eller købefilm – ganske som er intentionen med aftalen mellem Universal Pictures og AMC. 

Aftalen mellem Universal Pictures og AMC gælder ifølge Digitalt.tv indtil videre kun i USA, men mediet noterer, at det forventes at brede sig til blandt andet Danmark.

“Således ser det ud til, at vi får endnu et såkaldt vindue ind i udgivelseskæden for film”, skriver Digitalt.tv.

Streaming er rigtigt populært. Hvis du vil vide mere om, hvad der gør streaming så hot, skal du lytte til denne podcastepisode.

Mere til historien

I Danmark går der oftest omkring fire måneder  – 122 dage, skriver Digitalt.tv – mellem en film har haft premiere i biografen og den kommer til salg eller kan lejes. Det vil med Universal Pictures-AMC-aftalen blive skåret ned med noget der ligner tre en halv måned.

Spotify runder 100 millioner betalende brugere i Europa

Streamingtjenesten Spotify har nu rundet 100 millioner betalende brugere i Europa.

(mere…)
Streaming: Priserne er næsten fordoblet

Siden streamingtjenesterne gjorde deres indtog, er det blevet MARKANT dyrere at være kunde.

(mere…)
Streaming: Dansk tjeneste skaffer dig alt

DEL 2: Streaming og download af film og serier er ret udbredt. Vi dykker ned i en dansk tjeneste som skaffer dig alt.

(mere…)
Hvorfor må jeg ikke se The Rookie? Skal jeg være “pirat”?

DEL 7: At se en serie er ikke altid lige nemt. Det føles som en uendelig kamp med pengepungen som gidsel. Burde jeg bare blive pirat?

(mere…)
Netflix vil skjule reklamer med AI

En ny form for reklamer er på vej på Netflix - og den er styret af AI.

(mere…)
Max skifter navn – igen

KORT NYT: Streamingtjenesten Max skifter navn endnu en gang. Skiftet vil ske i løbet af sommeren.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
8 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram