Smartwatch markedet vokser – Apple dominerer fortsat
Nye tal viser, at markedet for smartwatches nu for alvor vokser. I tredje kvartal i år er det vokset 42 procent. Det er fortsat Apple der dominerer.
Markedet for smartwatches oplever stor fremgang. Faktisk viser de seneste tal fra analysefirmaet Strategy Analytics, at salget er steget 42 procent i tredje kvartal i år i forhold til samme periode sidste år.
Dermed ser det ud til, at smartwatches er ved at få det gennembrud, som kategorien har ventet på.
Da smartwatches og fitness-armbånd for alvor kom på markedet i 2014 var det ikke allemandseje, men de seneste to år er der virkelig sket noget. Det samlede salg var på 10 millioner enheder i tredje kvartal 2018, mens det i år har været på hele 14,2 millioner eksemplarer. Det skriver GSMArena.
Der er fortsat ingen tvivl om, hvilket smartwatch køberne vælger. Apple er en klar markedsleder med 47,9 procent. Der er solgt 6,8 millioner eksemplarer af Apple Watch i tredje kvartal i år. Sammenlignet med sidste år er det en stigning på 2,3 millioner eksemplarer. Apples markedsandel er steget fra 45 procent til nu 47,9 procent.
ANMELDELSE: Apple Watch Series 5 – stadig et fremragende smartwatch
Der er et stykke ned til den nærmeste konkurrent, som er Samsung. De har nemlig kun 13,4 procent af markedet, der dog også er en stigning i forhold til samme kvartal sidste år, hvor de havde 11 procent af markedet.
Samsung har solgt 1,9 millioner smartwatches mod 1,1 millioner sidste år.
På tredjepladsen finder vi Fitbit, som har 11.3 procent af markedet. Dette er en nedgang i forhold til sidste år, hvor Fitbit havde 15 procent af markedet. Det er derfor spændende at se om det ændrer sig med Google bag roret.
Google meldte den 1. november 2019 ud, at de har købt Fitbit.
Google vil satse på wearables – har købt Fitbit
Fitbit har solgt 1,6 millioner enheder i tredje kvartal 2019 mod 1,5 millioner enheder i samme kvartal i 2018.
Mere til historien
Tallene fra Strategy Analytics melder intet om, hvordan salget af Apple Watch er fordelt på de forskellige modeller. Men der er ingen tvivl om, at Apple øger mulighederne ved, at have de gamle modeller i sortiment også, da de er billigere og derfor henvender sig til en bredere målgruppe med flere modeller at vælge mellem.