Forbrugerombudsmanden: Den samlede pris på abonnementer skal fremgå

Waoo, Telia og Natur-Energi har ikke fulgt retningslinjerne for, hvordan abonnementspriser skrives. Virksomheder skal skrive den samlede pris på abonnementer tydeligt.

De virksomheder, som sælger abonnementer, skal tydeligt oplyse alle de omkostninger, der kan være forbundet med at købe et abonnement. Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse efter netop at have indskærpet dette over for Waoo og Telia, samt have politianmeldt Natur-Energi.

Det betyder kort og godt, at virksomheder skal indregne alle uundgåelige omkostninger, når prisen på et abonnement oplyses i umiddelbar tilknytning til abonnementets pris.

LÆS OGSÅ: Er dit mobilabonnement også steget?

Er der ekstraomkostninger forbundet med køb af et abonnement skal det også oplyses. Og oplysningerne skal være tydelige. Her uddyber Forbrugerombudsmanden det blandt andet med, at det ikke er nok at skrive oplysningerne med lysegrå skrift på hvid baggrund eller at skrive dem et andet sted end prisen. Oplysningerne skal ikke kunne blive overset.

Er der øvrige omkostninger, som bliver eller kan blive pålagt abonnementet, i umiddelbar tilknytning til månedsprisen, så skal dette også oplyses.

Senest har Forbrugerombudsmanden vurderet, at Waoo, Telia og Natur-Energi havde vildledende markedsføring.

Waoo havde ikke oplyst tydeligt og i tilknytning til prisen, at der kunne blive pålagt et installationsgebyr for etablering af fibernet i den samlede pris i bindingsperioden.

Hos Telia havde de glemt at oplyse i markedsføringen, at der kunne blive pålagt et betalingsadministrationsgebyr. Dog var gebyret indregnet i den ”månedlige mindstepris”. Både Waoo og Telia har ændret deres markedsføring efter Forbrugerombudsmanden har indskærpet reglerne over for selskaberne.

iOS 13 giver besked hvis du sletter en app med et abonnement

Mere skidt var det hos Natur-Energi, som Forbrugerombudsmanden politianmeldte. Dette gjorde de, da Natur-Energi ikke havde indregnet det uundgåelige engrosgebyr i deres markedsførte pris. Dog stod det et andet sted i markedsføringen, men var ikke indregnet i den samlede pris.

-”Prisen er en væsentlig del af beslutningsgrundlaget, når forbrugerne vurderer fordele og ulemper ved produkter. Derfor skal forbrugerne kunne stole på, at uundgåelige omkostninger er indregnet i den pris, der bliver fokuseret på i markedsføringen, og at det fremgår tydeligt, hvis der er eller kan komme ekstra omkostninger ud over den oplyste pris. Det gælder også, når der er tale om et abonnement,” det skriver Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Mere til historien

Det er ikke første gang, at Forbrugerombudsmanden har sager med teleselskaber, der ikke oplyser forbrugerne om det korrekte.

Flere abonnementer har ændret pris – her er nogle af de billigste

TJEK: Netop nu har flere mobilabonnementer ændret pris. Vi har samlet nogle af de billigste.

(mere…)
Du ka’ tale frit for 25 kroner om måneden

Fri tale og 50 GB data... Det kan du få i en begrænset periode for kun 25 kroner om måneden.

(mere…)
Er Eesy dårligere end YouSee?

TIP: Får du dårligere dækning og lavere hastighed ved at vælge Eesy frem for YouSee?

(mere…)
Telmore hæver priserne markant

Har du Telmore Play abonnement, så kan du se frem til en markant prisstigning.

(mere…)
Oister: Sneen daler og prisen falder

Selvom sneen ikke daler ned, så har Oister holdt deres ord i den nye kampagne. Prisen er nemlig faldet på en række abonnementer.

(mere…)
Tegn nyt abonnement og få et SuperGavekort 

Leder du efter et godt tilbud på mobilabonnement? Tjek her! Du får et gavekort på 500 kr. med oveni ”hatten”.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram