Forbrugerombudsmanden: Den samlede pris på abonnementer skal fremgå

Waoo, Telia og Natur-Energi har ikke fulgt retningslinjerne for, hvordan abonnementspriser skrives. Virksomheder skal skrive den samlede pris på abonnementer tydeligt.

De virksomheder, som sælger abonnementer, skal tydeligt oplyse alle de omkostninger, der kan være forbundet med at købe et abonnement. Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse efter netop at have indskærpet dette over for Waoo og Telia, samt have politianmeldt Natur-Energi.

Det betyder kort og godt, at virksomheder skal indregne alle uundgåelige omkostninger, når prisen på et abonnement oplyses i umiddelbar tilknytning til abonnementets pris.

LÆS OGSÅ: Er dit mobilabonnement også steget?

Er der ekstraomkostninger forbundet med køb af et abonnement skal det også oplyses. Og oplysningerne skal være tydelige. Her uddyber Forbrugerombudsmanden det blandt andet med, at det ikke er nok at skrive oplysningerne med lysegrå skrift på hvid baggrund eller at skrive dem et andet sted end prisen. Oplysningerne skal ikke kunne blive overset.

Er der øvrige omkostninger, som bliver eller kan blive pålagt abonnementet, i umiddelbar tilknytning til månedsprisen, så skal dette også oplyses.

Senest har Forbrugerombudsmanden vurderet, at Waoo, Telia og Natur-Energi havde vildledende markedsføring.

Waoo havde ikke oplyst tydeligt og i tilknytning til prisen, at der kunne blive pålagt et installationsgebyr for etablering af fibernet i den samlede pris i bindingsperioden.

Hos Telia havde de glemt at oplyse i markedsføringen, at der kunne blive pålagt et betalingsadministrationsgebyr. Dog var gebyret indregnet i den ”månedlige mindstepris”. Både Waoo og Telia har ændret deres markedsføring efter Forbrugerombudsmanden har indskærpet reglerne over for selskaberne.

iOS 13 giver besked hvis du sletter en app med et abonnement

Mere skidt var det hos Natur-Energi, som Forbrugerombudsmanden politianmeldte. Dette gjorde de, da Natur-Energi ikke havde indregnet det uundgåelige engrosgebyr i deres markedsførte pris. Dog stod det et andet sted i markedsføringen, men var ikke indregnet i den samlede pris.

-”Prisen er en væsentlig del af beslutningsgrundlaget, når forbrugerne vurderer fordele og ulemper ved produkter. Derfor skal forbrugerne kunne stole på, at uundgåelige omkostninger er indregnet i den pris, der bliver fokuseret på i markedsføringen, og at det fremgår tydeligt, hvis der er eller kan komme ekstra omkostninger ud over den oplyste pris. Det gælder også, når der er tale om et abonnement,” det skriver Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Mere til historien

Det er ikke første gang, at Forbrugerombudsmanden har sager med teleselskaber, der ikke oplyser forbrugerne om det korrekte.

Her finder du de bedste børneabonnementer

TIP: Skal dit barn have et almindeligt abonnement eller et af de særlige børneabonnementer. Se for og imod. 

(mere…)
Priskrig på mobilabonnementer – se hvor meget du kan spare

Mobilselskaberne kører lige nu kampagner på livet løs og forsøger sig med de skarpeste priser. Tjek nogle af priserne her.

(mere…)
SIDSTE CHANCE: Flere teleselskaber giver halv pris i 3 måneder

Overvejer du nyt mobilabonnement, så har flere teleselskaber lige nu halv pris på flere af deres abonnementer.

(mere…)
Få rabat i 1 år på dit mobilabonnement

Du kan lige nu få rabat på din mobiltelefoni hver måned det første år - eller skarp pris de første 6 måneder.

(mere…)
Få fri tale og fri data for under en 20’er om måneden

❄️ Her er et cool vintertilbud. Du kan lige nu få flere abonnementer for 19 kroner om måneden i de første to måneder.

(mere…)
Gratis data og samtaler i et halvt år

Har du ikke et kæmpe forbrug af mobildata og taletid, så kan du faktisk få 6 måneders abonnement helt gratis netop nu. 

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram