Dette dræbte måske AirPower

Hvorfor droppede Apple den trådløse oplader AirPower? Nu har eksperterne et kvalificeret bud.

Apples multi-opladeplade AirPower, der blev introduceret i 2017, nåede aldrig på markedet. Apple har annonceret, at AirPower-projektet er lukket.

Tilbage står spørgsmålet om, hvorfor Apple trak stikket på AirPower. Dette har Apple nemlig ikke selv meldt noget konkret ud om.

Eksperterne på iFixIt har fulgt udviklingen tæt, og kommer nu med et bud på, hvorfor AirPower aldrig nåede på markedet.

Sådan oplader du trådløst i bilen

Støj og varme

Trådløs opladning sker via elektromagnetisk induktion. Opladepladen og telefonen indeholder spoler, der sammen med den øvrige teknik danner et elektromagnetisk felt. Energien kan derfor overføres til telefonen.

Konstruktionen giver en del energitab, som omsættes til varme. I udgangspunktet er varmen ikke et stort problem, når der sidder en enkelt spole i en trådløs oplader – eller flere side om side.

AirPower var konstrueret med mange spoler i lag forskudt af hinanden. Derfor har varmeudviklingen sandsynligvis været ret høj.

Derudover mener iFixIt, at støj og udstråling fra opladeren også har ødelagt projektet. Støjen fra en enkelt spole er ikke et problem, men når mange spoler placeres tæt ved hinanden eller i lag, kan det blive problematisk.

Da støjbølgerne fra hver spole er ikke er helt ens risikeres et overlap, der skaber interferens. Når to toppe fra radiobølger møder hinanden, forstærkes de – ligesom når to bølger ved havet rammer hinanden. Det giver altså en markant forstærkning af støjen.

VI TESTER:Holder Huaweis påstand om trådløs opladning?

Nej til støj

Apple AirPower
AirPower plade fra Apple der kan lade både iPhone, iPad og AirPods (Foto: Apple)

Den amerikanske godkendelsesmyndighed FCC er meget strenge omkring støj, så hvis ikke Apple kunne få styr på støjudviklingen ville AirPower ikke blive godkendt.

Apples oprindelige idé med at placere op til 32 spoler i AirPower, skulle gøre det muligt at lægge sine enheder på ethvert sted, og stadig kunne oplade. Traditionelle trådløse opladere har et ”smørhul” som enheden, der oplades, skal placeres meget præcist ovenpå, før der kommer strøm på batteriet. Med de mange spoler ville Apple undgå denne problematik.

Patentansøgning fra Apple på AirPower.
Patentansøgning fra Apple på AirPower. Her ses de mange spoler side-om-side samt oven på hinanden

BAGGRUNDBag om Qi-trådløs opladning

De multi-opladere der i dag findes, har spolerne side om side. Derfor er det i princippet bare to eller tre trådløse opladere, bygget ind i den samme kasse.

Apple har erklæret, at de ser fremtiden som trådløs. Så mon ikke de stadig tænker over hvordan fysikkens love kan bøjes.

Du kan læse alle de tekniske detaljer fra iFixIt her.

Trådløs opladning i bilen

Mere til historien

Et af de største problemer for trådløs opladning, sammenlignet med kablet opladning, er hastigheden. Selvom nogle telefoner, og ladere, kan levere 15 watt så går det stadig uendeligt langsomt.


Avatar

Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.