De unge bruger mindre tid på Facebook
Særligt den yngre målgruppe vælger i højere grad Facebook fra og bruger andre sociale medier.
Brugen af sociale medier har været stigende gennem tiden. Men nu er der lidt nedgang at spore. I hvert fald på Facebook. Særligt de yngre brugere benytter mindre og mindre tid på det sociale medie. Det viser rapporten Medieudviklingen 2018 fra DR Medieforskning, der udkommer senere på måneden.
Hvor meget tid bruger du på Facebook og Instagram?
Omkring 90 procent af danskerne har en profil på ét eller flere sociale medier. Selvom Facebook oplever en nedgang, så har 77 procent været på Facebook i løbet af en måned, mens 63 procent er logget på dagligt. Det skriver DR.dk.
Ifølge rapporten Medieudvikling 2018 har særligt de 12-24-årige minimeret brugen af Facebook. I 2017 var 81 procent af denne aldersgruppe dagligt på Facebook. Det tal er i 2018 faldet til 73 procent.
Snart kan du fortryde dine Facebook-beskeder
Det er uvist, hvorfor brugen af Facebook er minimeret. Forklaringerne kan måske være dataskandalerne, som har ramt Facebook.
Instagram, Snapchat osv. er blevet mere populære. Vil de unge dele billeder, så gøres det i stigende grad der fremfor Facebook.
Danskerne bruger mindre tid på medier
Mere til historien
Det er ikke en ny tendens, at de yngre foretrækker eksempelvis Instagram og Snapchat fremfor Facebook. Allerede i 2017 skrev vi, at de unge valgte Facebook mere og mere fra fremfor de andre sociale medier.