Danskerne brugte mindre tid på medier i 2018

En ny rapport fra DR Medieforskning viser, at danskerne bruger mindre tid på medier end tidligere.

DR Medieforskning er på vej med rapporten ”Medieudviklingen 2018”, men allerede nu er nogle oplysninger fra rapporten sluppet ud.

Måske er det lidt overraskende, at danskerne i 2018 brugte mindre tid om dagen på medier end tidligere år.

Det er dog ikke fordi, at danskerne slet ikke bruger tid på medier. Faktisk brugte hver dansker med en alder over 3 år 7 timer og 16 minutter om dagen. Så der bruges næsten ligeså meget tid på medier, som en gennemsnitlig arbejdsdag.

Normalt laver DR Medieforskning en gennemgang af TV-, radio- og internetforbrug, men i år har medieforskerne Dennis Christensen og Henrik Gregor Knudsen lavet en samlet gennemgang af medieforbruget. Derfor dækker det over alt fra traditionelt TV, streaming og til spil. Det skriver DR.dk.

Grunden til, at DR Medieforskning har valgt at lave det samlede medieforbrug, er formentlig, at der er sket et skred fra de traditionelle medier og flere og flere streamer.

Uanset hvad er det dog ret overraskende, at danskernes daglige medieforbrug er faldet med omkring en halv time i løbet af de seneste år.

-”Når det samlede tidsforbrug på tværs af medier falder, skyldes det formentlig det skred fra traditionelle medier til en virkelighed, hvor flere og flere streamer,” noterer Dennis Christensen og Henrik Gregor Knudsen i rapporten.

Med det menes, at danskerne selv vælger hvad de vil se med streaming og måske ikke ligeså nemt ”bare bliver hængende” og tager det næste program med.

Vi ser nu de nyheder og udsendelser vi vil – når vi vil og hvor vi vil. Det betyder også, at vi eksempelvis bruger tiden i bussen eller toget på at se en tv-serie, mens vi tjekker nyhederne i køen i supermarkedet.

Vi vælger fortsat traditionelle medier

Selv om der er sket meget i mediebilledet, er det nu ikke sådan, at befolkningen er holdt op med at bruge traditionelle medier.

Undersøgelsen viser, at for hver gang vi har brugt 5 minutter på medier – så er de 3 af minutterne brugt på fjernsyn, radio eller print medier.

Selvom udviklingen går i en digital retning, så er det også begrænset hvor meget mere tid danskerne kan bruge på medier. Og på den digitale vækst er det faktisk primært streaming, som oplever fremgang – de andre oplever en tilbagegang i tidsforbruget.

Traditionelt TV er fortsat den dominerende mediekategori, men i aldersgruppen 15-29-årige bruger de kun lidt mere end hvert 10. minut på denne medietype. De bruger derimod dobbelt så lang tid som resten af befolkningen på streaming.

Danskerne brugte i 2018 også mere tid på spil og gaming end på aviser og andre trykte medier og udgør nu 6 procent af vores medieforbrug – hos de unge er tallet 10 procent – og endnu højere hos de unge drenge.

WHO: Spilafhængighed er en mental lidelse

Hele rapporten Medieudviklingen 2018 udkommer senere på måneden.

Mere til historien

Det er næsten alle streamingtjenesterne, som oplever en fremgang. 48 procent af danskerne streamer nu film og TV-serier mindst én gang om ugen. Dette er en stigning på 2 procent i forhold til 2017.


Avatar

Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.