Snapchat har mistet millioner af brugere på nyt design

Tallene taler sit tydelige sprog. Snapchat har mistet millioner af brugere efter de redesignede appen i februar.

Snapchat har på den seneste opgørelse mistet to procent af de daglige brugere. To procent lyder ikke af meget, men med den brugerskare der er, så er det faktisk flere millioner brugere, som er forsvundet fra Snapchat.

I forhold til forrige kvartal er Snapchat gået fra 191 millioner til 188 millioner aktive brugere om dagen. Det er i øvrigt første gang siden de gik på børsen, at de har mistet brugere. Det skriver The Verge.

Faldet i antallet af daglige brugere er kommet efter designændringen i februar. Designændringen vakte langt fra begejstring alle steder. Den førte blandt andet til en underskriftsindsamling, som 1,2 millioner underskrev i håb om at gå tilbage til det gamle design. Og disse brugere ”blev hørt”. I maj kom et design i hvert fald, som mindede en del om det ”gamle” (fra før februar).

 – Efter shitstorm: Snapchat vil ændre app

I forbindelse med kvartalsregnskabet oplyser Snapchat, at selvom antallet af de daglige brugere faldt, så voksede antallet af månedlige brugere. Snapchats brugere er i øvrigt aktive i mere end 30 minutter om dagen i gennemsnit.

– “Vi føler, at vi har taget fat på de vigtigste frustrationer, vi har hørt, og er ivrige efter at gøre flere fremskridt. Vi skal vise mere af det rigtige indhold til de rigtige mennesker,” udtaler Snapchat-chefen Evan Spiegel i kommentaren.

Der er dog ingen tvivl om, at Snapchat er særlig populær hos den yngre målgruppe. De unge vælger Instagram og Snapchat fremfor Facebook.

 – Facebook taber de unge til Instagram og Snapchat

Mere til historien

Foruden Snapchat og Instagram, så bruger de unge også meget tid på YouTube. Men hvilke telefoner er de bedste til, at streame indhold fra YouTube? Google har offentliggjort en liste over de 19 bedste smartphones til dette.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.