Et Facebook-like er ikke nok til virksomheder må kontakte dig

Frygt ej. Selvom du reagerer på et Facebook-opslag, så må virksomhederne ikke kontakte dig. Det fastslår Forbrugerombudsmanden.

Facebook (Foto: Pixabay.com)

Facebook (Foto: Pixabay.com)

Du har måske prøvet, at blive inviteret til en virksomheds Facebookprofil, hvis du blot har reageret på et opslag? Har du det, er du blevet udsat for spam, fastslår Forbrugerombudsmanden. Det skriver DR.dk.

 – Facebook Messenger får reklamevideoer

Denne konklusion kommer efter, at en virksomhed har spurgt, hvorvidt Facebooks ”invitér til side”-funktion reelt set er omfattet af markedsføringslovens forbud mod uanmodede elektroniske henvendelser.

– ”En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.” Sådan lyder markedsføringslovens paragraf 10, stk. 1.

 – Facebook kigger med – også når du ikke bruger Facebook

Og nu har Forbrugerombudsmanden altså besluttet, at det er spam, hvis en virksomhed gør dette.

– ”En virksomhed må kun invitere dig til at ‘synes godt’ om sin side eller på anden måde kontakte dig via din profil på Facebook, hvis du har givet virksomheden tilladelse til at gøre det,” konstaterer Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Dermed er Facebook og lignende altså ikke anderledes end traditionelle e-mails. I markedsføringslovens forstand forstås begge dele som elektronisk post.

 – Sådan beskytter du dit privatliv mod Facebook

Virksomheder må derfor ikke klikke ”Inviter til side”, selvom du har liket nogle af deres opslag. For at benytte funktionen ”Inviter til side” kræver det et klart samtykke fra forbrugeren.

Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen fortæller også, at udviklingen på de sociale medier gør at vi løbende skal vurdere fortolkningen af lovgivningen.

Mere til historien

Cirka to tredjedele af alle danske virksomheder er på de sociale medier, det viser Danmarks Statistik.

Læs også:
Facebook taber de unge til Instagram og Snapchat

Politiker om nye regler for reklamer målrettet børn: Vi er ikke i mål

Det er ikke længere tilladt at målrette reklamer til børn og unge på digitale platforme ved for eksempel at bruge data om deres likes og netværk.

(mere…)
Universal Music vil fjerne sange fra TikTok

Musik er vigtig for videoerne på TikTok, men det kan snart blive uden artister fra pladeselskabet Universal.

(mere…)
Facebook lockout og lidt om Galaxy S24+

Mød Henrik, der blev hacket og smidt ud af Facebook. Hør, hvordan han genvandt kontrollen og adgangen til Facebook.

(mere…)
Instagram strammer reglerne

Instagram strammer reglerne for beskeder, men er det godt nok? Nej! Det mener jeg ikke.

(mere…)
Medie: Facebook er i frit fald

Danskernes brug af sociale medier - især Facebook - falder. Netflix er også på retur, mens stort set ingen danskere streamer Pluto TV.

(mere…)
Threads er åbnet i Danmark

Twitter, nu kendt som X har fået en konkurrent i Europa. Threads kan også tilgås i Danmark.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
1 Kommentar
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram