Nokia topmodel med fingeraftrykslæser under skærmen?

HMD Global arbejder på et nyt Nokia flagsskib, hvor fingeraftrykslæseren smelter sammen med skærmen. Flagskibet skal afløse Nokia 8.

De seneste rygter omkring en kommende Nokia smartphone er nu begyndt at cirkulere. Ifølge rygterne arbejder HMD Global på en ny Nokia topmodel, hvor fingeraftrykslæseren bliver en integreret del af skærmen. Det skriver MSPoweruser.

Nej, det er ikke en iPhone, men en reklame for kinesiske Vivo (skærmfoto: MereMobil)

Rygterne vil vide, at fingeraftrykslæseren ikke længere en separat del, men en fuldstændig integreret og skjult del af skærmen. Rygtet er ikke helt uden hold i virkeligheden, for som vi på MereMobil.dk allerede sidste år skrev om, så er teknologien allerede på plads.

Kodenavnet for den kommende topmodel er ifølge rygterne “A1 Plus”, og smartphonen vil ifølge rygterne være den direkte afløser for Nokia 8 modellen. Andre rygter bruger kodenavnene “A1P” og “AOP” om den kommende topmodel.

De to modeller vil have nogenlunde samme tekniske specifikationer hvis angår indmaden. Rygterne peget på et Qualcomm Snapdragon 845 chipsæt, der kører med 2,8 GHz på processoren. Snapdragon 845 chipsættet er et meget potent chipsæt, så det er et perfekt match til en topmodel.

Der bliver også spekuleret i, at “A1 Plus” modellen vil have en OLED skærm fra LG, men desværre er der intet konkret om skærmens opløsning og lysstyrke.

Hemmeligt kamera

Indtil videre er der ikke så meget nyt om kameraet på den kommende topmodel, udover at HMD Global arbejder med at gøre kameraet bedre ved hjælp af et nyt komponent, der bliver betegnet som et “høj risiko komponent”.

Der forventes at modellen skal produceres af Foxconn, ligesom tidligere Nokia modeller er blevet det, og det forventes, at modellen kommer på markedet i marts 2019.

Mere til historien

Qualcomm og Vivo har allerede fremvist prototyper med fingeraftrykslæser under skærmen.


Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.