CBB Mobil indfører stop for enorme satellitregninger

CBB Mobil viser vejen og indfører stop for uhyggelige dummebøder, når kunderne benytter mobiltelefoni ombord på færger.

Opdateret 11. juli 2018 med ydere informationer og præciseringer.

Vi har på MereMobil.dk tidligere omtalt en afgørelse fra Teleankenævnet, hvor en mor tabte en sag mod teleselskabet Plenti (nu Telmore, red.). Moderen havde sammen med sine to børn rejst med en færge til Norge. Ombord på færgen havde børnene brugt deres mobiltelefoner.

CBB sattelit tilmelding til service (Foto MereMobil.dk)

CBB Mobil satellit tilmelding til service (Foto MereMobil.dk)

Turen til Norge kan flå dig – urimelige krav til forbrugerne

Det blev efterfølgende til en enorm regning, fordi brugen af mobiltelefoni på færges eget mobilnetværk er horribelt dyrt.

Hvor dyrt afhænger selvfølgelig af det indhold man henter, og teleselskabets aftale med det selskab, som udbyder satellitinternet på færgen.

Men f.eks. forsiden på EB.dk kan let fylde mellem 1,5 og 2 megabyte data, som med de gældende takster bliver til 30-40 kroner – og det er altså blot for gå ind på forsiden. Forsiden på DR.dk fylder let mellem 5-6 megabyte data – det udløser en regning på 100-120 kroner.

Således kan blot 60 sekunders YouTube video koste næsten 400 kroner. Selvom alle mobilabonnementer har et indbygget dataloft, så træder loftet ikke i kraft i det øjeblik, hvor man rammer loftet.

Der kan gå minutter, timer eller sågar dagevis, før loftet aktiveres. Det kan betyde at blot nogle få minutters Netflix eller YouTube streaming kan koste adskillige tusinde kroner.

Dataloft er er elastik i metermål

Alle teleselskaber har et såkaldt dataloft, som træder i kraft, når dataforbruget rammer 450 kroner. Det er et EU krav, og dataloftet tilbydes således af alle danske teleselskaber.

Som forbruger skal man altså være opmærksom på, at et dataloft IKKE betyder et loft over forbruget, men det er derimod blot en ekstra hjælp til at stoppe forbruget med en vis forsinkelse.

Som afgørelsen fra Teleankenævnet viser, så er dataloftet ikke ret meget værd i praksis, når forbrugeren kan risikere regninger på flere tusinde kroner selvom dataloftet burde være trådt i kraft.

Hos CBB Mobil forklares dataloftet f.eks. med følgende formulering på selskabets hjemmeside.

Forbrugsloft på data: Når du er i udlandet, er der et forbrugsloft på 450 kr. for dataforbrug på en måned. Hvis du når at bruge for 450 kr. data på din ferie, får du besked på sms om, at din mobil er spærret for data. Det er som en sikkerhed for, at dit dataforbrug ikke bliver for dyrt.

Hvordan man skal som forbruger kunne gennemskue, at dataloftet reelt ikke er noget loft med den slags formuleringer? Det melder historien ikke noget om. CBB Mobil er dog ikke det eneste teleselskab, som bruger så uklar en formulering, at man som forbruger reelt bliver vildledt. Både TDC, Telmore, Telenor, Telia m.fl. har lige så uklare formuleringer på deres hjemmesider.

CBB Mobil viser vejen

Selvom dårlige formuleringer fra marketingafdelingen er noget rigtig skidt, så er det til gengæld glædeligt, at CBB Mobil har valgt at indføre en ny service, hvor kunderne aktivt skal tilmelde sig brugen af satellit-internet.

CBB Mobils kunder kan således ikke længere ved et uheld komme til, at koble sig på et skibs satellitforbundne mobilnetværk, for de har simpelthen ikke adgang til skibets mobilnetværk uden at være tilmeldt servicen Satellitnetværk.

– “I CBB vil vi rigtig gerne dække så bredt og godt som muligt. Derfor tilbyder vi også mobiladgang via satellit til vores kunder, der er langt fra land som f.eks. sejlere. Men når mobilen automatisk hopper over på en satellitforbindelse oplevede vi, at der var kunder, der havde et utilsigtet forbrug, og derfor blev overraskede over at få en regning for dette. Derfor har vi i CBB indført en ny service, hvor man aktivt skal tilmelde sig satellit internet (MCP), før dette kan tilgås,” forklarer Christian Hoffmann, direktør for CBB Mobil, til MereMobil.dk

Hos CBB Mobil risikerer kunderne altså ikke længere at falde direkte i turistfælden ombord færgen til udlandet.

På MereMobil.dk håber vi, at resten af telebranchen følger CBBs eksempel og sætter en stoppe for turistfælden ombord på færger ligesom CBB Mobil har valgt at gøre.

Tilføjet 11. juli 2018:  Teleselskabet 3 har også spærret for roaming ombord på skibe, så kunderne skal aktivt tilmelde sig muligheden. Her skal det dog bemærkes, at 3s priser for roaming på skibe er til at blive søsyg over, med en datapris på 100 kroner per megabyte data, 6,40 kroner for afsendelse af blot én SMS-besked og modtager man et opkald ombord på skibet, så er minuttaksten 32,50 kroner i minuttet.

Mere til historien

CBB Mobils moderselskab, Telenor, har pt. ingen planer om at indføre en lignede service, som sætter en stopper for urimelige høje roaming priser på skibe.


Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.