Turen til Norge kan flå dig – urimelige krav til forbrugerne

ADVARSEL: Ny afgørelse fra Teleankenævnet viser, at du som kunde har hele ansvaret for utilsigtet roaming. Du skulle have læst jurateksten med småt.

Satellit-kommunikation ombord på færge (Foto: MereMobil.dk)

Satellit-kommunikation ombord på færge (Foto: MereMobil.dk)

Vær ekstra opmærksom hvis du rejser til Norge.

En ny afgørelse i Teleankenævnet (link til PDF-fil) handler om en Plenti-kunde, der havde klaget over to enorme telefonregninger efter en tur til Norge med færge.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

På færger er det ikke unormalt, at færgen har sit eget mobilnetværk, som man kan roame på, når færgen forlader nationalt farvand. Er telefonen sat på automatisk roaming, så vil mobiltelefonen hoppe over på skibets mobilnetværk, så snart færgen er i internationalt farvand.

LÆS OGSÅMobilbrug på færger er urimeligt dyrt 

Tidligere var det ikke noget stort problem, da de fleste danskere, havde frakoblet muligheden for roaming. Dette har dog ændret sig, eftersom EU har pålagt teleselskaberne at tilbyde EU roaming uden merpris. Det er derfor blevet helt normalt at have roaming tilkoblet, når man rejser til udlandet, og dette udgør en fare.

Uhyggelige overpriser

I den aktuelle sag fra Teleankenævnet fik klageren to regninger på henholdsvis 965,19 kroner og 1.162,08 kroner for dataforbrug ombord på en færge til Norge. Dataforbruget var foretaget af klagerens døtre ombord på færgen.

Forbruget blev foretaget på henholdsvis 1 time og 23 minutter samt 11 minutter. Det tog altså 11 minutter at bruge for over tusinde kroner ombord på færgen.

Som flere af vore læsere sikkert ved, er der EU-krav om et dataloft på 465 kroner ved forbrug i udlandet. Klageren havde den opfattelse, at dataadgangen ville blive spærret, når dette dataloft var opnået. Den opfattelse beroede tildels på en SMS-besked, som klageren modtog fra Plenti, hvori der stod, at udlandsdata ville blive spærret, når der var forbrugt 465 kroner på udlandsdata.
Klageren havde endvidere, på begge mobiltelefoner, modtaget en SMS-besked fra Plenti, hvor hun var blevet oplyst at dataloftet var nået, og såfremt hun ønskede at forhøje grænsen på dataloftet, så skulle hun sende en SMS til 2010 med teksten ”udlandsdata/Plenti”.

Ikke teleselskabets problem

Sådan fungerer et dataloft i udlandet ikke. Det er, ifølge afgørelsen fra Teleankenævnet, forbrugerens problem – ikke teleselskabets!

Som alle der har et indgående teknisk kendskab til roaming selvfølgelig ved, så fungerer afregning af roaming ikke på den måde. Det kan tage timer, dage og i nogle tilfælde uger, før regningen for det registrerede dataforbrug i udlandet bliver sendt til ens teleselskab, og derfor kan der går lang tid, før dataloftet træder i kraft.

Det burde klageren selvfølgelig have sat sig ind i, men er det rimeligt, at almindelige mennesker skal kunne sætte sig ind i komplicerede roamingaftaler? Ja, det skal forbrugerne ifølge Teleankenævnet.

Læs og forstå abonnementsvilkårene

I Teleankenævnet afgørelse fremgår det, at klageren burde være bekendt med begrænsningerne, da det står ganske klart i abonnementsvilkårene – hvis man altså forstår de juridiske formuleringer.
I klagerens abonnementsvilkår stod der:

– ”Forbrug ud over dit abonnement, registreres løbende inden for 24 timer efter forbruget har fundet sted. Ved brug af fx mobil i udlandet, kan der dog forekomme forsinkelser på helt op til 30 dage”.

– “Vi er ikke ansvarlige i tilfælde af forsinket eller manglende information om forbrugets størrelse, og du skal derfor være opmærksom på, at forbruget i disse tilfælde kan overskride din forbrugsgrænse, og du hæfter til enhver tid for dette forbrug”.

Ikke et ord om dataforbrugsloftet i udlandet, men det er ikke vigtigt, for en forbruger bør kunne lægge to og to sammen, og koble den juridiske formulering sammen med dataloftet.
Kan man virkelig forvente at almindelige mennesker kan det? Ja, Teleankenævnets afgørelse siger, at klageren burde have sat sig ind i priser og vilkår. I uddragsform lyder nævnets afgørelse således (læs hele afgørelsen her):

– “Nævnet bemærker, at det fremgår af aftalevilkårene, at registrering af dataforbrug kan ske med en forsinkelse på helt op til 30 dage, såfremt forbruget er foretaget i udlandet. Nævnet finder ikke, at det opkrævede beløb er usædvanligt for dataforbrug via satellit ombord på et skib, og finder dermed heller ikke, at opkrævningen kan tilsidesættes som urimelig. Det er derfor nævnets opfattelse, at klager selv burde have været opmærksom på, at dataforbrug på en mobiltelefon ombord på et skib kunne indebære store om kostninger, og at klager derfor burde have undersøgt pris og vilkår nærmere. På baggrund af ovenstående er det nævnets opfattelse, at der ikke findes grund til at fravige udgangspunktet om klagers hæftelse for det påklagede dataforbrug. Det er således nævnets opfattelse, at indklagede var berettiget til at fakturere klager det påklagede beløb for dataforbrug.”

Er det virkelig rimeligt?

Indimellem må man som tech-journalist lige klø sig én gang ekstra i håret, når man skal forstå, hvordan jurister tænker. Dette er et af disse tilfælde. For er det virkelig rimeligt at forbrugerne risikerer regninger på flere tusinde kroner ved blot at have en mobiltelefon i lommen på færgeturen til Norge?

Teleankenævnets afgørelse siger tydeligt, at det er forbrugerne som har problemet. Endnu engang er det bevist, at jura ikke har noget med almindelig sund fornuft at gøre. Tilbage står faktisk kun tre spørgsmål, som sagen ikke giver svar på:

– Er det virkelig er rimeligt, at almindelige forbrugere i løbet af 11 minutter kan pålægges en dummebøde på 1.162,08 kroner?
– Kan man virkelig forvente, at almindelige forbrugere kan forstå, at et dataloft først træder i kraft timer, dage eller uger efter grænsen er overskrevet og at forbrugeren under alle omstændigheder hæftet for forbruget?
– Og hvorfor har de danske teleselskaber i det hele taget stadigvæk åbnet for roaming via satellit på færger, når deres kunder risikerer at blive flået for tusindvis af kroner, hvis de streamer 10 minutters YouTube video?

Så kære læser, næste gang du skal med færgen til udlandet, så skal du frakoble roaming eller helt slukke din mobiltelefon i det øjeblik du sætter fod på færgen.

Mere til historien

Teleselskabet 3 har, som det eneste selskab, en mulighed for deaktivering af roaming på skibe og fly. Roaming på skibe er normalt deaktiveret hos 3.


Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.