Facebook-brugerne er nu mindre online

Der bruges 50 millioner færre timer hver eneste dag i forhold til tidligere. Dette tiltrods for, at der stadig kommer flere brugere på Facebook.

Facebook (Foto: Gerd Altmann)

Facebook (Foto: Gerd Altmann)

Facebook-brugere har i fjerde kvartal 2017 brugt mindre tid på det sociale medie end tidligere. Det er uvist om det skyldes ændringerne i de algoritmer, som styrer hvad vi ser i vores nyhedsfeed eller det blot er en tilfældighed.

Mark Zuckerberg, grundlægger af Facebook oplyser at det er med vilje denne ændring er sket – nemlig for brugernes skyld.

I tal er det hele 50 millioner timer om dagen, at Facebook har mistet deres brugeres opmærksomhed. Det skriver Business.dk.

 – Ekspert: Nye Facebook-ændringer er spin

– ”Allerede sidste kvartal (3. kvartal 2017) lavede vi ændringer, der viser færre virale videoer (videoer, der deles meget mellem brugerne, red.), for at sikre at folk bruger deres tid godt,” skriver Mark Zuckerberg i en meddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af kvartalsregnskabet.

Antallet af brugere er steget, dog mindre end forventet. Der er nu 1,4 milliarder mennesker, som hver dag benytter Facebook.

– ”Ved at fokusere på det meningsfulde indhold vil vores fællesskab og forretning blive stærkere på den lange bane,” skriver Mark Zuckerberg videre.

I fremtiden vil Facebook-brugernes opdateringer få mere plads i forhold til reklamer, offentlige profiler og mediers opslag.

 – Facebook vil have dig til at bruge kortere tid på … Facebook

Regnskabet for fjerde kvartal viser, at Facebook er afhængig af annoncekronerne fra mobilannoncer. Ni ud af ti annoncekroner, som Facebook tjener, de stammer nemlig fra mobilannoncerne.

I 2017 omsatte Facebook for 245 milliarder kroner. Størstedelen af dette er fra annonceindtægter. Det oplyser Reuters. Omsætningen steg med 47 procent sidste år. Det skriver DR.dk.

Mere til historien

Facebook har også udgivet en app, der henvender sig til børn og deres forældre. Applikationen hedder Facebook Messenger Kids. Det er endnu uvist om denne kommer til Danmark.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.