Facebook løfter sløret for Facebook Watch – ny social serie-platform

En ny Facebook-tjeneste skal kombinere shows og social interaktion. Facebook Watch skal konkurrere med YouTube.

Facebook Watch (Foto: Facebook)

Forestil dig YouTube krydset med HBO og så lige tilsat en række sociale elementer. Det er i grove træk beskrivelsen til Facebooks nye tjeneste kaldet “Watch”. Initiativet skal samle de serier og programmer, som dine venner ser, kommenterer og deler. Det oplyser Facebook i et blogindlæg.

I første omgang ruller tjenesten ud til nogle få udvalgte testere. Men på sigt skal alle Facebook-brugere have adgang til Watch.

Facebook fortæller, at den ny-annoncerede tjeneste rumme en række shows. Men i første omgang vil der ikke være tale om serier, som man kender fra streaming-platforme som Netflix, HBO og Viaplay. I stedet satser Facebook på video-blogger som eksempelvis Gabby Bernstein. Dertil kommer der madvideoer i form af “Kitchen little”. Et koncept, hvor børn skal fortælle en kok om hvordan maden skal tilberedes. Mike Rowe kendt fra “Dirty Jobs” optræder også med en ny serie kaldet “Returning the Favor”.

Facebook lukker for Grupper på smartphonen

Ligesom en hvis anden amerikansk videotjeneste tilbyder Facebook også sine brugere mulighed for at følge deres yndlingsproducenter. Dermed misser man ikke nogle vigtige videoer, hævder Facebook.

I tråd med YouTube vil Facebook også give videoproducenterne mulighed for at tjene en skilling eller to på deres produktioner. Det skriver TechCrunch, der tilføjer, at 55 procent af reklameindtægterne ender hos dem, der står bag showet. De resterende 45 procent går til Facebook.

Watch er det seneste i en række af tiltag, der skal sætte større fokus på video hos Facebook. I starten af 2014 introducerede det sociale medie automatisk video-afspilning på langt de fleste platforme.

– Sådan gør du Facebook videoer lydløse

Sidste år fik amerikanerne sågar en fane i Facebook-appen, der udelukkende indeholder video. Dermed gjorde Facebook det klart, at man for alvor har rettet sigtekornet mod YouTube.

Mere til historien

Facebook har endnu ikke oplyst, hvornår Watch kommer til Danmark. Dertil kommer, at videofanen fortsat ikke er tilgængelig herhjemme.

YouTube: En underskudsforretning, men jeg elsker det

Du kan blive afgørende for, om jeg når mit mål for 2024. Vil du hjælpe?

(mere…)
Australien forbyder sociale medier for unge

Australien går forrest i kampen mod sociale mediers påvirkning af unge og har indført et forbud for unge under 16 år mod brug.

(mere…)
TikTok blokerer skønhedsfiltre for teenagere

TikTok vil indføre aldersbegrænsninger på visse skønhedsfiltre. Dette gøres for at beskytte de unge brugere. 

(mere…)
Bluesky på kant med EU-regler

Det sociale medie Bluesky fortsætter sin himmelflugt, både med medlemmer og mod skrappere EU-regler.

(mere…)
Messenger får HD-video og AI-nyheder

Facebook Messenger får endelig HD-videoopkald til brugerne og kommer med små AI-nyheder.

(mere…)
Bluesky runder 20 millioner brugere

Det sociale medie Bluesky har nu over 20 millioner brugere og fortsætter med en kæmpe vækst.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
3 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram