DSB: Køb ny telefon eller betal mere for rejsen

DSB’s app understøtter ikke iPhone 4. Kunderne vælge mellem dyrere billetter eller at købe en ny telefon.

DSB tog transport IC4

IC4 tog (Foto: Jens Hasse/Chili)

Tit når man hører kritik mod DSB, så handler det om, at togene er forsinkede, men nu raser en anden kritik mod DSB. Det er nemlig kun muligt, at købe 10-tursklippekort til de nyeste iPhones i DSB’s app.

Derfor må kunderne enten betale mere for rejserne eller købe en ny telefon. Det skriver BT.dk.

Det betyder en ekstra udgift på 240 kroner for hver femte rejse, at alle telefoner ikke understøtter muligheden for at købe 10-tursklippekort.

 – DSB har kæmpesucces med MobilePay

Papirsklippe-kort udgik 15. januar 2017. Dermed er der kun den digitale version tilbage.

BT.dk har talt med Tine Pedersen, fra Vejle, som har en iPhone 4. Denne giver ikke mulighed for, at købe 10-tursklippekort. Derfor er hendes valg, at købe enkeltbilletter, bruge rejsekort eller købe ny mobil. Uanset hvad, så er det en større udgift.

– ”Jeg er simpelthen så vred. Jeg synes ikke, at DSB skal bestemme, om jeg skal købe en ny telefon,” siger Tine Pedersen til BT.

Det er ikke kun Tine Pedersen, som synes DSB er forkert på den. Også seniorrådgiver hos Passagerpulsen, Asta Ostrowski, kritiserer DSB for at begrænse kundernes mulighed for at købe billigere billetter og mener samtidig, at togselskabets manglende understøttelse af ældre telefoner kan være på kant med EU-lovgivning.

– ”For mange kunder vil det her betyde, at de skal købe en ny telefon. Og EU’s passagerforordning siger, at kunderne skal kunne få billetter gennem ”almindeligt tilgængelige informationsteknologier”. Og jeg vil sige, at en iPhone 4 må betegnes som en almindelig telefon, som mange danskere har. Det her er ikke godt nok,” udtaler Asta Ostrowski.

Aske Wieth-Knudsen, der er chef for forretningsudvikling i DSB, afviser dog kritikken.

 – DSB tilbyder gratis Wi-Fi og internet i flere tog

– ”Vi tager gerne dialogen med Passagerpulsen, men det er vores vurdering, at vi allerede leverer billetløsninger på de gængse kanaler. Vi følger it-udviklingen og sørger for, at vores apps er opdateret. Men vi er selvfølgelig kede af, at det rammer kunder, der har telefoner, der typisk er fem år eller ældre,” siger Aske Wieth-Knudsen.

Aske Wieth-Knudsen råder derfor kunder, som har en ældre telefon, til at finde andre løsninger. Eksempelvis bør unge købe ung-billetter, mens de over 65 år bør købe pensionistbilletter. Andre kunder kan forsøge sig med orange-billetter.

Pris for fem returrejser fra Vejle til Randers

Titurs-klippekort: 1.380 kroner
Rejsekort: 1.620 kroner
Enkeltbilletter: 1.840 kroner

Mere til historien

Tine Pedersen rejser fra Vejle til Randers. Du kan herunder se priserne for hendes ture afhængig af, hvilke løsninger hun benytter sig af.

Tags: ,

Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.