iPhone købere ønsker Plus modeller

iPhone i 4,7″ har længe været den fortrukne model, men med iPhone 7 er der mest rift om 7 Plus.

iPhone 6, 6S og 7 størrelsers køb i åbningsdagene (infogram og data: Slice Intelligence)

iPhone 6, 6S og 7 størrelsers køb i åbningsdagene (infogram og data: Slice Intelligence)

Ved lanceringen af iPhone 6 i 2014 var 65 procent af de solgte smartphones den lille 4,7 tommer model set henover åbningsdagene. i 2015 var det mere lige mellem iPhone 6S og 6S plus, hvor Plus’erne var gået fra 35 procent til 41procent. I år kunne man måske derfor forvente, at tallet for 7Plus lå på omkring 44-48 procent. Dog er tallet helt oppe på 55 procent, hvilket må siges at være en interessant fremgang.

 – iPhone 7 i Jet Black og alle iPhone 7 Plus-modeller udsolgt

Disse tal er kun målt på åbningsdagene, altså de to første dage, så hvordan det ser ud for hele iPhone 6’s eller 6S’ levetid ved vi ikke. Farvemæssigt er det helt klart den mat-sorte der fører med 46 procent, mens den anden nye sorte farve, Jet Black, tager andenpladsen med 23 procent. Sort er altså stadig det nye sort, hos Apple. Rose guld fik 15 procent, Guld 9 procent, mens sølv blot blev valgt i 8 procent af købene.

Købere af iPhone 7 i åbningsdagene (infogram og data: Slice Intelligence)

Købere af iPhone 7 i åbningsdagene (infogram og data: Slice Intelligence)

Tallene kommer fra Slice Intelligence der også har andre interessante statistikker. Blandt andet stjæler Apple ikke umiddelbart kunder fra Samsung eller LG. Næsten 56 procent har tidligere ejet en iPhone, mens det i 34 procents tilfælde er over to år siden de sidst købte en ny smartphone. Hvilke købere der gemmer sig i de 34 procent er dog ikke til at vide. Det kan jo godt være at de i starten af 2014 havde købt en iPhone 5S, men det kan lige så vel være tidligere Samsung, LG eller Sony kunder. Det ved vi desværre ikke, da data kun går 2 år tilbage.

 – iPhone 7 døjer med støj

Samtidig rapporter Slice Intelligence, at det stadig er den mellemste lager-mulighed, som de fleste køber. I iPhone 7’s tilfælde er det 128GB lager, mens det med 6S’eren var 64GB. 67 procent valgte således de 128Gb, mens kun 14 procent valgte 32GB muligheden og 19 procent købte den helt store på 256GB hukommelse. Disse tal er næsten identiske med iPhone 6S og 6. Du kan se alle tallene her, hvis du vil dykke mere ned i det.

Mere til historien

Apple fik i foråret rigtig stor succes med deres opdaterede iPhone SE. Størrelsen på 4 tommer og SE’s design var identisk med iPhone 5 fra 2012 0g 5S fra 2013. Dette har helt naturligvis påvirket dels Apples iPhone 7 salgstal, men også valget af iPhone 7’s størrelse.


Om Tommy Lindegaard

Tommy har i flere år arbejdet med Telia, TDC, HTC, Samsung og Nokia, men er i dag gået selvstændig. Han kan dog ikke helt slippe branchen, så fritiden bliver brugt til at skrive nyheder. Til dagligt er det primært Android smartphones og iPads, der bliver brugt, men Tommy elsker at skifte mellem enheder og andre IT gadgets.