Kameraet er et ‘must have’ på sommerens festivaler

Smartphonen er en af de ting danskerne mindst vil undvære på festivaler, og det skal i den grad brugs til at tage billeder og optage video, viser en ny undersøgelse.

Roskilde Festival Orange Scene 2015

Roskilde Festival, Orange Scene 2015 (Foto: MereMobil.dk)

Sommerens festivaler er lige rundt om hjørnet og det betyder også, at vi formentlig skal forvente en masse festivalbilleder på vores nyhedsfeed i de forskellige sociale mdier. En undersøgelse fra Epinion, der er foretaget for Telenor, viser nemlig, at fotodeling på de sociale medier er danskernes yndlingsbeskæftigelse når mobilen er med på festival.

Ifølge undersøgelsen så bruger godt 9 ud af 10 festivalgæster sociale medier og 74 procent uploader billeder af deres oplevelser, så deres familie, venner og bekendte kan følge med. Og det er særligt kvinderne, der deler oplevelserne på de forskellige sociale medier.

 – Apple ejer Roskilde Festival og andre tech fun facts

Facebook er fortsat det foretrukne sociale medie af 66 procent, mens Snapchat og Instagram følger med henholdsvis 30 og 24 procent. På Instagram er der desuden dobbelt så mange kvinder end mænd, der uploader billeder på. Fordelingen kønnene imellem er på 40 procent kvinder og 20 procent mænd.

Halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen vil også bruge mobilen til, at se de billeder andre deler fra festivalen.

 – Danskerne gambler med mobilerne på festival

Dating foregår ikke på mobilen

Selvom mange danskere efterhånden bruger mobilen til at date, så er det fortsat den analoge flirt, som er den foretrukne på en festival, i hvert fald ifølge undersøgelsen.

Dating-apps som Tinder og Happn er ikke på overarbejde på festivalerne. Hos de 18 til 35 årige svarer 5 procent, at de benytter sociale medier (herunder dating apps) for at finde en festivalflirt. Og mindre end 1 ud af 10 tjekker Tinder og Happn i løbet af en festivalweekend.

En tredjedel af de adspurgte har også svaret, at det vil gå direkte ud over deres festivaloplevelse, hvis de ikke har mobil- eller internetdækning.

 

 – Sådan bliver mobilnetværkene klar til festival og events

Web-TV: Sådan bliver mobilnettet klar til fest

Mere til historien

Telenors undersøgelsen af danskerne social media-forbrug på festival er gennemført via Epinions Danmarkspanel på vegne af Telenor i perioden 4. maj til 10. maj 2016. I alt 1047 personer mellem 18 og 75 år har deltaget.

Disse børnespil stjæler dine data – se listen

En ny dansk undersøgelse af mobilspil viser hvilke populære børnespil, der videregiver børn og unges data. Se listen her.

(mere…)
Rekordsalg af high-end smartphones i 2023

Sidste år blev der solgt et rekordhøjt antal smartphones i high-end-kategorien, hvis man skal tro tal fra analysefirma.

(mere…)
Danskerne vilde med live-streaming

DR's årlige rapport om medieudviklingen er på vej og viser, at danskerne er vilde med at streame live.

(mere…)
Tæt på 90 procent af amerikanske teenagere har en iPhone

En ny undersøgelse viser, at størstedelen af de amerikanske teenagere har valgt iPhone, som deres mobil.

(mere…)
Forventning: Black Friday vil vare en måned

Som forbruger går du ind i et skal-skal ikke-halvår, hvor din yndlings webshop risikerer at lukke, vurderer ekspert.

(mere…)
Batteriet er det vigtigste i en smartphone

Tæt på halvdelen af danskerne er utilfredse med batteriets levetid i deres telefon.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram