Safari-browseren er dyrt bekendtskab for Google

Trods protester fra Google og Apple, så har et vidne i en retssag afsløret, hvor meget Google betaler Apple for, at være standardsøgemaskine i Safari-browseren.

Safari ikon (Foto: Apple)

Safari ikon (Foto: Apple)

Google og Apple er konkurrenter ja, men i nogle tilfælde så arbejder de også sammen eller køber ”tjenester” af hinanden.

Apple har siden den første iPhone fra 2007 haft Google, som standardsøgemaskine i deres Safari-browser. Og det er noget Google betaler Apple for, da Apple får en andel af Googles reklameindtægter på Safari-søgeresultaterne.

 – TIP: Sådan fjerner du popup-beskeder på Mac

Hvor meget Apple reelt tjener på dette har hidtil været ren spekulation, men en igangværende retssag mellem Oracle og Google har nu givet indsigt i sagen. Det skriver Bloomberg.com.

Et vidne i denne retssag oplyser, at Apple får 34 procent af de reklameindtægter, som Google tjener på de besøgende, der kommer fra Safari-browseren. I rundetal er det omkring 1 milliard dollars om året, hvilket svarer til små 7 milliarder danske kroner.

Af konkurrencemæssige hensyn, så kan det være skidt både for Apple og Google, at det altså nu er kendt af offentligheden, hvad denne aftale ”koster”.

 – Google vil installere apps direkte fra søgningen

Den oprindeligt aftale mellem Apple og Google skulle eftersigende være udløbet ved årsskiftet 2015/2016, men da der ikke er sket ændringer og Safari fortsat bruger Google, som standard, så må man antage aftalen er blevet forlænget.

Ønsker man ikke at bruge Google, som søgemaskine, så kan man ændrer dette manuelt.

Mere til historien

Tidligere har blandt andet Microsoft og Yahoo vist interesse i, at blive standardsøgemaskinen i Safari.

Tags: ,

Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.