Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Telenor
Hvis en virksomhed sætter en annonce i en avis, tv eller på internettet med et produkt, så skal de oplyse mindsteprisen, dette har Telenor glemt og er derfor blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden.
Telenor er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, da de har forbrudt sig mod markedsføringsloven. Det skriver DR.dk.
Denne politianmeldelse skyldes, at Telenor i april/maj måned reklamerede for en telefon, men altså havde glemt at oplyse om den samlede pris for hele bindingsperioden. Der er derfor tale om vildledning af forbrugerne.
– Telenor lancerer 4G+ med 300 Mbit/s
– ”Forbrugeren kan ikke se, om det her er et dårligere eller bedre tilbud i forhold til en anden tilsvarende annonce for en mobiltelefon,” siger Bendikte Havskov Hansen, kontorchef hos Forbrugerombudsmanden.
De manglende oplysninger skyldtes ifølge Telenor en teknisk fejl, der altså betød mindsteprisen manglede på tablet- og mobilversionen af reklamen, dog fremgik den korrekt i andet markedsføringsmateriale.
– ”Man kan ikke sige så meget andet, end at der er begået en fejl – og det er der. Og så er der ikke så meget at gøre, end at rette sig ind efter det. Det må ikke ske, men det er sket. Når man har med mennesker og teknik at gøre, er der en vis risiko for, at der kan ske fejl,” siger Tom Lehn-Christiansen, pressechef i Telenor.
– Baggrund: Hvilken hastighed må teleselskaberne markedsføre?
Telenor har erkendt fejlen og er ikke det eneste store teleselskab, som er blevet politianmeldt for overtrædelse af markedsføringsloven. Gennem de seneste tre år har stort set alle teleselskaber været politianmeldt, hvilket har kostet bøder fra 10.000 og op til nogle hundrede tusinde kroner.
Mere til historien
Reklamen der har bragt Telenor i problemer var for Samsungs topmodel, Galaxy S6 Edge samt et tilhørende abonnement på seks måneder, der kørte i perioden 8. april til 13. maj 2015.
Læs også: