Apple opsiger danske serviceværksteder

Det ligner Apple er i gang med en større oprydning af de danske service- og reparationsværksteder, kun tre autoriserede værksteder tilbage i Danmark.

reparation service værksted

Værktøj til reparation af smartphone (Foto: MereMobil.dk)

Apple rydder op i flokken af danske service- og reparationsværksteder, der indtil nu har repareret defekte iPhones, iPads og Mac-computere.

Inden for den seneste måned har Apple opsagt aftaler med 10-20 certificerede Apple-værksteder, der har udført reparationer og service for både private og offentlige kunder. Det skriver Computerworld.dk.

De opsagte kontrakter løber frem til marts måned 2016, derefter vil opgaverne være overladt til tre udvalgte Apple-partnere.

 – Kæledyr elsker gadgets – men ikke omvendt

– “Apples servicechef har direkte sagt til os, at alle service-kontrakter er opsagt fra marts næste år. Apple har så udpeget tre partnere, der kommer til at stå for logistikken fremover,” lyder det fra direktør Svend Erik Fuglsang fra firmaet EasyRep i Frederikshavn, der er blandt de firmaer, som Apple har vraget.

Fremover vil det, ifølge Computerworld.dk, være Admire i Glostrup, Servicepartner Danmark A/S i Hørsholm og Ingram Micro, der vil have ansvaret for at håndtere Apples reparationer og service-opgaver.

Ny Apple-partner

Ingram Micro er helt ny Apple-partner og har allerede udsendt en orientering til Apple-kunderne om de nye tider for Apples service i Danmark. I denne orientering fremgår det også, at der rundt i landet skal oprettes lokale serviceshops, hvor kunderne så kan aflevere deres produkter.

Dog vil en stor del af opgaverne blive sendt til Ingram Micros værksted i Flensburg.

 – Sådan ødelægges smartphones oftest

Skal man tro rygter i branchen, så forlyder det også at en stor del af opgaverne vil blive sendt til Apples eget servicecenter i Holland.

Hverken Apple, Ingram Micro, Admire eller Servicepartner Danmark har svaret på de henvendelser, som Computerworld.dk har forsøgt sig med.

Mere til historien

Om ændringerne på service- og reparationsværkstederne i Danmark vil få betydning for kunderne og altså den tid det tager for at få serviceret og repareret produkter er uvis.

Læs også:

Spotify fortsat størst – Apple Music godt fra start


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.