Apples brandværdi når nye højder

Apple genindtager førstepladsen fra Google med en skyhøj brandværdi - 1.446 procent stigning på 10 år.

Det er kun ét år siden Millward Browns BrandZ Top 100 liste opgav Apple med en brandværdi lavere end Google. Dengang kunne Google som brand indbringe 158,8 milliarder dollars, mens Apple måtte nøjes med 147,8 milliarder dollars.

BrandZ Top-100 2015

BrandZ Top-100 2015

I dag ser tallene dog helt anderledes ud og Apple har genvundet førstepladsen fra konkurrenten Google, med en eksplosiv stigning på næsten 100 milliarder dollars, svarende til hele 67 procent, siden sidste år.

Apple indtager nu førstepladsen med en brandværdi på 246,9 milliarder dollars, mens Googles udvikling er på beskedne ni procent, eller knap 14,8 milliarder dollars. Således er Googles brandværdi nu oppe på 173,6 milliarder dollars.

- "Med en 67 procent stigning i brandværdi til 246,9 milliarder dollars, returnerede Apple til nummer ét i BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands ranking. iPhone 6’s succes og genvunden entusiasme til Apples brand, førte til stigningen. Apple førte også i vækstraten målt i brandværdi over 10 år med 1.446 procent," lyder det i Millward Browns rapport.

Et årti med rekordstigning

Ifølge rapporten er Apples brandværdi altså steget med 1.446 procent siden den første BrandZ Top 100 chart blev frigivet i 2006. Dengang var Apple ikke i nærheden af top-10. Med en 67 procents stigning siden sidste års målinger, er Apple kun overgået af Facebook, hvis brandværdi er steget med 99 procent siden 2014.

Rapporten fastslår yderligere, at Apple med lanceringen af Apple Watch, har positioneret sig bedre mod den stigende konkurrence, fra kinesiske producenter som Huawei og Xiaomi, der begge presser Apple på det asiatiske marked - specielt Huawei, der for første gang optræder på BrandZ top-100 liste, med en placering som nummer 70 på listen og en brandværdi på 15,3 milliarder dollars.

BrandZ top 100 2015, er baseret på mere end tre millioner forbrugere fra 50 lande verden over. I år er tiende gang rapporten frigives. Interbrand laver ligeledes en årlig rapport over verdens mest værdifulde brands. Denne indgav Apple som det mest værdifulde brand i 2014, og altså ikke Google, som BrandZ liste gjorde.

Mere til historien

Apples genvundne position på førstepladsen, giver nu selskabet dets fjerde år i toppen af BrandZ top-100. I 2011, 2012, 2013 blev Apple ligeledes vurderet med den højeste brandværdi. Dette års top-10 liste indbringer selskaberne en samlet brandværdi på knap 1,1 billioner dollars, eller godt en tredjedel af hele listens samlede brandværdi.

Apple: iPads kan fortsat være HomeKit Hub med iPadOS 16

Det har tidligere lydt, at iPads ikke længere ville kunne bruges som HomeKit Hub med iPadOS 16. Men nu siger Apple, at de fortsat kan bruges – dog er der en hage ved det.

(mere…)
Apple ’filmer’ hele København

Opbygning af 3D-kort og forbedring af materialerne i Apple Maps er i gang. Du vil derfor kunne møde kortindsamlere til fods den kommende tid.

(mere…)
Min mening om MacBook Pro 13" med M2-chip

EP112: På nogle få minutter får du hovedkonklusionerne i min anmeldelse af MacBook Pro 13" (M2). Lyt med her.

(mere…)
Sådan er iOS 16 - her er vores førstehåndsindtryk

PREVIEW: Efter lidt over to uger med iOS 16 installeret på min iPhone, er jeg nu klar med mine førstehåndsindtryk.

(mere…)
Apple bekræfter iPad ikke længere vil være HomeKit Hub

Når de næste store iOS 16, iPadOS 16 og macOS Ventura opdateringer er klar, betyder det, at iPads ikke længere kan bruges som HomeKit Hub.

(mere…)
Så vild er MacBook Pro 13-tommer med M2-chip

TEST: Ydelsen er mærkbart forbedret på MacBook Pro 13-tommer (M2), men designet er det samme. Læs min test her.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
3 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram