Er Galaxy S6 Edge ridset fra fabrikken?

Samsungs nye topprodukt er angiveligt, i nogle tilfælde, ridset fra fabrikken. Hvordan ser din ud?

Galaxy S6 Edge

Samsung Galaxy S6 Edge (Foto: MereMobil.dk)

Flere udenlandske techblogs svømmer over af indlæg fra personer, der oplever ridsede Galaxy S6 Edge-telefoner, som er ridset direkte fra salgspakken. Der er tale om flere forskellige typer af ridser. Både overfladiske cirkulære ridser og rigtige ridser, der kan mærkes med en negl eller finger, er ifølge rapporterne set på produktet. Nogle melder også om døde pixels på skærmen.

Debatten er startet på nørd-udviklerforummet XDA Developers, og tråden om problemerne har aktuelt rundet 840 svar. I det første indlæg var der tale om en telefon købt hos T-Mobile.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

I sagens natur er det et kæmpe problem, hvis Samsungs produktion laver ridser i fabriksnye produkter, og på grund af hvor mange mennesker en sådan fejl potentielt kan berøre, er det godt nyhedsstof hos særligt tech-medierne. Tråden fra XDA er da også blevet refereret på en lang række sites.

Når en historie som denne spreder sig er det utroligt vanskeligt at vurdere, om der er tale om enkeltpersoner, der har modtaget en mandagsmodel eller om køberen selv har påført ridser på produktet, og nu vil have det ombyttet.

Stor test af Galaxy S6 og S6 Edge

Teleselskaberne kender ikke problemet

MereMobil.dk er blevet gjort opmærksom på Galaxy S6 Edge problemerne, som angiveligt også skulle eksistere i Danmark. Vi har ikke mange muligheder for at afdække om danske købere i et stort omfang har fået en S6 Edge med ridser, men vi har spurgt teleselskaberne som er det største salgsled for produktet på det danske marked.

Hverken 3, Telenor, TDC eller Telia har fået produkter retur med ridser, er den samstemmende melding.

– ”Jeg har tjekket med vores returafdeling, og vi har ikke fået telefoner retur med ridser,” lyder det eksempelvis fra Hanne Damgaard i 3’s kommunikationsafdeling.

– ”Vi kan ikke genkende problematikken. Vi har en rigtig god dialog med Samsung, og hvis vi skulle få meldinger om problemet, så tager vi det naturligvis op med dem,” siger David Engstrøm, pressechef i Telia til MereMobil.dk.

Tom Lehn-Christiansen, pressechef hos Telenor, har ligeledes intet hørt om det pågældende problem.

– “Det er ikke et problem, vi umiddelbart har hørt om. Og derfor kender vi selvfølgelig heller ikke problemets omfang. Men hvis en kunde opdager ridser på skærmen, så snart den er taget ud af æsken, skal kunden selvfølgelig henvende sig, hvor han/hun har købt telefonen. Vi ombytter telefonen under Samsungs DOA garanti indenfor syv dage,” siger Rasmus Avnskjold, presserådgiver i TDC.

Samsung: Der kan være poleringsmærker

Til MereMobil.dk oplyser Samsung, at der på grund af fremstillingsprocessen kan være poleringsmærker, som kan ses under meget kraftigt lys. Herunder kan du læse Samsungs officielle svar til os i dens oprindelige ordlyd, så misforståelser udgås.

– “Since the glass surface of Galaxy S6 edge has been made by a special thermoforming and polishing process, there may be faint polishing marks which cannot be observed by naked eyes under normal circumstances. These polishing marks, which look like a centric circle, can only be observed when you take pictures with a high intensity camera flash, which is 30 times brighter than ambient surroundings. Consumers who experience issues with their new product should contact their retailer or a Samsung authorised service center. Samsung will always help any customer who experience inherent defects from the manufacturing process, both in line with the company’s commitment to customer satisfaction and in accordance with local consumer rights legislation”.

Har du kendskab til ridser?

Vores testenhed af Galaxy S6 Edge har ikke ridser på skærmen, har vi konstateret, men hvordan ser din enhed ud?

Har du dybe ridser på skærmen eller poleringsridser i overfalden, som du ikke selv har påført produktet? Altså skader i overflade som eksisterede da du pakkede telefonen ud?

Skriv en kommentar herunder og del din oplevelse.

Web-TV: Tip til bedre batteritid på Galaxy S6’erne

Mere til historien

Det er tidligere set, at en telefon har haft skader fra fabrikken. I 2012 klagede iPhone 5-købere over ridser og skrammer, som produktet havde allerede ved udpakningen.

Læs også:
Web-TV: Se Galaxy S6-testen før du køber


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.