Sådan er du stillet ved køb af mobiler på afbetaling
Køber du mobiler på afbetaling kan der være penge at spare, hvis du kender reglerne. Det viser ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Der kan være penge at spare, hvis du kender reglerne, hvis/når du køber elektronik på afbetaling. En undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afslører, at der er stor tvivl om reglerne, når mobiltelefonen går i stykker. Det skriver Forbrug.dk.
Det er surt, hvis den nye mobil pludselig går i sort inden man har betalt den af. Men mange danskere tror, at de er dårligere stillet end tilfældet er. Det viser den nye Megafon-undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fået foretaget, om køb af mobiler på afbetaling.
Undersøgelsen viser, at kun 14 procent af de 1.040 repræsentativt udvalgte mobiltelefonejere er klar over, at de har ret til at få både afdrag, renter og gebyrer tilbage, hvis mobilen går i stykker, samt at man som kunde har ret til at ophæve købet.
– ”Danskerne ved ikke, om de snyder sig selv, når de køber elektronik på afbetaling, og hvis varen efterfølgende går i stykker. Det er lønsomt at give sig tid til at forstå både rettigheder og omkostninger ved at købe på afbetaling,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.
Halvdelen af mobiltelefonejerne tror fejlagtigt, at det kun er afdrag, som de kan få tilbage, hvis de har ret til at ophæve købet af den mobiltelefon, som de stadigvæk betaler af på. 11 procent tror ikke, at de har ret til at få penge tilbage.
Mere end hver femte har svaret, at de ikke kender reglerne.
Du kan læse flere detaljer om undersøgelsen her.
Mere til historien
Du kan også tage den lille elektronik-quiz her, hvor du kan teste om du kender dine rettigheder, når mobiltelefonen går i stykker.