Der skal meget til før teleselskabet udskiftes
En ny undersøgelse, som er foretaget af Nokia, viser at der skal meget til før mobilkunderne skifter udbyder.
Nokia har foretaget en undersøgelse, hvor de har spurgt 11.600 telekunder i 11 lande om, hvad der får dem til at blive hos deres respektive teleoperatør, samt hvad der er vigtigt hos en udbyder. Det skriver Computerworld.dk.
Den største grund til, at mobilkunderne har valgt det selskab de har er prisen, hvilket ikke er den store overraskelse. 44 procent svarer, at en udbyder skal have gode priser, og det skal være nemt at betale regningen. Det afgørende er ikke kun selve prisen – mere afgørende er det kunderne forstår, hvad der betales for.
– Lyt til vores podcast: Millionopkøb i telebranchen
– “Det afgørende er, at kunderne forstår, hvad de betaler for, ikke om man betaler 100 eller 200 kroner. Tilfredsheden med prisen handler således også om gennemsigtige aftaler,” fortæller Lise Karstensen, landechef for Nokia i Danmark.
Måden selskaberne behandler kunderne på, customer care, betyder meget for 15 procent af de adspurgte.
Mens kvalitet af tjenester og kvalitet i netværket er en topprioritet hos 29 procent af telekunderne. Der skal være dækning overalt.
– “I vores undersøgelse fra 2007 var denne post ikke så stor. Der var fin dækning til at ringe, og sms virkede bare. Men efter at smartphonen er kommet, vokser denne post. Nu handler det ikke bare om tale, men i meget stort omfang om, at data og tjenester skal være på plads,” siger hun.
Lise Karstensen forventer også, at det vil fylde endnu mere i fremtiden. Ligesom også datasikkerheden vil blive et parameter, der vil komme højere krav til.
Mere til historien
Det er også billigere for operatørerne, at behandle de kunder de har fremfor at skulle skaffe nye kunder til selskabet.