Teleselskaber udleverede fortrolige informationer
SIKKERHED: Logins der giver adgang til at finde oplysninger om opkald og SMS-beskeder, blev udleveret til uretmæssige personer.
I en artikel på MereMobil.dk forsikrede flere teleselskaber tidligere på måneden, at der var styr på kundernes følsomme oplysninger. Alligevel har Radio 24 Syv kunne dokumentere en sikkerhedsbrist hos fire ud af seks teleselskaber.
Ved at ringe til selskaberne fik Radio 24 Syv udleveret passwords til selvbetjeningssider, blot ved at oplyse navn og telefonnummer til kundeservicemedarbejderen.
Ved adgang til online selvbetjening er det muligt, at se hvem der er ringet og sendt beskeder til. Derudover kan der laves adresseændringer og bestilles nyt SIM-kort. Hvis man har onde hensigter, er det muligt at overtage personens telefonnummer.
– Få nu kode på den smartphone
Telebranchen skal stå skoleret
Kontorchef i Erhvervsstyrelsen, Brian Wessel, synes ikke det er nok, når teleselskaberne udleverer fortrolige oplysninger.
– ”Der skal klart følges op på det her. Vi skal sikre det ikke sker igen. Nu må vi have en tæt dialog med branchen og sikre, at det ikke sker igen,” siger Brian Wessel ifølge Business.dk.
Styrelsen har indskærpet, at det skal være en sikkerhedspolitik og procedurer der sikrer, at uvedkommende ikke kan få udleveret sådanne oplysninger.
Jakob Willer fra brancheorganisationen Teleindustrien understreger at god service ikke må ske på bekostning af sikkerheden. Selskaberne skal ifølge Jakob Willer kontrollere, at personen der udleveres oplysninger til, vitterligt er abonnenten selv.
– Mailboksen i iPhone og iPad er usikker
Mere til historien
Efter Se og Hør skandalen er der kommet yderligere fokus på sikkerheden de steder, hvor der er adgang til fortrolige informationer. Teleselskaberne er et af de steder, hvor der opbevares mange oplysninger, som vil være guld værd for en sladderbladsjournalist.
Læs også:
– Hør vores podcast om mobilsikkerhed