Væksten i smartphone-salget vil falde i 2014

De modne smartphone-markeder er ved at være mættet, hvilket resulterer i producenterne satser på andre markeder.

Diverse smartphones

Diverse smartphones

Væksten i det globale salg af smartphones vil falde kraftigt i 2014, samt fortsætte med at stagnere frem mod 2018. Det viser en ny rapport fra analysefirmaet IDC.

Der blev for første gang solgt mere end 1 milliard smartphones verden over i sidste år, hvilket udgjorde en vækst på 39,2 procent sammenlignet med 2012.

Men skal vi tro IDC, så er det altså nu slut med denne kraftige vækst. IDC venter, at vi i løbet af i år vil se en vækst, som er ét-cifret, i de modne markeder som USA og Europa. Ligesom væksten på det japanske marked også vil stagnere.

 – PODCAST: Derfor er lavpris-mobiler vigtige

IDC skriver i deres rapport, at selvom der ventes en god vækst i mange nye markeder, vil 2014 være året hvor smartphone-væksten falder kraftigere, end den tidligere har gjort.

Væksten i salget af smartphones i 2014 vil ifølge IDC være på 19,3 procent, hvilket vil give et salg på 1,2 milliarder enheder.

Mens smartphone-brugen mættes på de modne markeder, vil producenterne søge lykken på markeder, hvor kunderne ikke er villige til at betale så meget. De såkaldte emerging markets.

Nokia: Derfor satser vi på Android

IDC har også offentliggjort deres forudsigelser for, hvilke operativsystemer der vil dominere markedet de næste år. Analytikerne mener, at Android fortsat i 2018 vil være det dominerende styresystem med 76 procent af markedet, iOS uændret fra i dag og Windows Phone vil stige til 7 procent i 2018.

Worldwide Smartphone Forecast by OS, Shipments, and Market Share, 2014-2018 (Units in Millions) 

Operating System 2014 Shipment Volumes* 2014 Market Share 2018 Shipment Volumes* 2018 Market Share 2014-2018 CAGR
Android 950.5 78.9% 1,321.1 76.0% 10.7%
iOS 179.9 14.9% 249.6 14.4% 10.2%
Windows Phone 47.0 3.9% 121.8 7.0% 29.5%
BlackBerry 11.9 1.0% 5.3 0.3% -22.6%
Others 15.1 1.3% 40.7 2.3% 32.7%
Total 1,204.4 100.0% 1,738.5 100.0% 11.5%

Mere til historien

I vores del af verden, er man vant til at give mange penge for highend-telefoner, men sådan er det ikke i lande som Indien og Kina, hvor mobilbrugerne kræver gode telefoner til meget lave priser. Men selvom produkterne er billige, set med vestlige øjne, betyder det ikke, at der ikke kan tjenes penge. Nokia har eksempelvis vist, hvordan man kan tjene penge på telefoner ned til 50 Euro.

De meget lave priser hænger sammen med levestandarder og indtægter, der i udviklingslandene er væsentligt anderledes, end i vesten.

Læs også:
HTC vil satse på lavpris-smartphones


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.