Finans: Teleselskaber går nu benhårdt efter at tjene på dine data
Dine data bliver et nyt forretningsområde for teleselskaberne, mener en direktør hos Deloitte.
Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans beretter nu, at telegiganterne TDC, Telenor og Telia lægger an til at anvende dine data, som et forretningsområde.
Færre kunder til tv-pakker og en fortsat priskrig i kampen om kunderne på mobilmarkedet presser, ifølge Finans, de tre telegiganter alvorligt på indtjeningen, og får dem til at afsøge nye måder at tjene penge på.
– “Teleselskaberne sidder på store mængder af data og er vant til at analysere dem nøje. Hvis de formår at sælge deres viden og datamængder til andre virksomheder, ligger der et vækstmarked foran dem. Det kan vi se med Google og Facebook, der er vokset eksplosivt på netop den forretningsmodel”, siger Frederik Behnk til Finans. Han er direktør hos Deloitte og følger blandt andet teleområdet.
REDAKTIONEL TILFØJELSE
Denne artikel er en citathistorie, der er skrevet på baggrund af en artikel på Finans. Efter publiceringen er vi blevet gjort opmærksom på, at virkeligheden kan forholde sig anderledes, end gengivet på Finans og Ritzau.
Eksempelvis er et teleselskab som Telia ikke blevet spurgt direkte til salg af data. Telia har efterfølgende sendt os dette citat:
– “Det er vigtigt at understrege, at selv om vi har meget data om vores kunder, så skal man kunne stole på sit teleselskab. Derfor sælger vi aldrig data videre til tredjepart”, siger Rasmus Avnskjold, pressechef i Telia.
App fra Telenor
For to uger siden lancerede Telenor appen “Kør godt” i samarbejde med Nem Forsikring. “Kør godt” er bygget på en algoritme, der måler og vurderer brugernes bilkørsel. Med data herfra kan forsikringsselskabet fastlægge en pris på forsikringen og Telenor kan tjene penge på at indhente data.
– BAGGRUND: Hvem er du mest bange for? USA, Kina eller dig selv?
Ti procent fra data
Til Finans siger Telenors markedsdirektør Lars Thomsen, at Telenors mål er, at ti procent af den samlede forretning skal komme fra nye områder – blandt andet fra tiltag i stil med “Kør godt”-appen.
– “Alt fra detail til forsikringsselskaber efterspørger data om forbrugerne, som vi er eksperter på”, siger Lars Thomasen til Finans.
Mere til historien
Du kan selv tjene penge på data. 25. maj træder EU’s nye persondataforordning – også kaldet GPDR – i kraft. Det vil åbne et helt nyt marked for handel med persondata. Det betyder også, at du som privat person kan tjene penge på den data, der indsamles om dig.