Derfor gik Telenors netværk i kludder
Mellem 200.000-250.000 mobilkunder var uden forbindelse tirsdag eftermiddag. Hvad gik galt? Vi har set nærmere på fejlen.
Et sted mellem 200.000-250.000 Telenor og CBB mobilkunder kunne tirsdag eftermiddag (14. juni 2016) i et par timer ikke benytte deres mobiltelefon. Derudover havde omkring 12.000 DSL bredbåndskunder, der får leveret internet via TDCs kobbernet, heller ikke forbindelse til internettet.
Til MereMobil.dk oplyser Telenor, at årsagen var en fejl i en såkaldt distributions-router på Telenors central i Søborg. Denne router stoppede delvist med at fungere.
Normalt vil en sådan fejl automatisk blive fanget, og trafikken blive routetet via en alternativ rute – hvilket på netværks-jargon kaldes “failover”. Desværre var routeren kun delvis funktionsdygtig, så denne failover-funktion blev ikke aktiveret.
Resultatet forplantede sig til andre dele af netværket, og det betød at 152 3G-master blev ramt af nedbrud i Københavnsområdet. Ligeledes blev cirka 12.000 DSL forbindelser også ramt. Telenors teknikere fik hurtigt routeren isoleret fra resten af netværket, og en alternativ routning af trafikken blev etableret.
– 60 sorte mobilhuller fundet i Nordjylland
Fejl ramte hele landet
Det var ikke kun brugere i København, som oplevede problemer med fremkommeligheden på mobilnetværket. Ifølge Telenor er Søborg centralen én af hovedcentralerne for mobiltrafik (data). Denne central servicer kunder i hele landet.
Omkring 200-250.000 Telenors kunder spredt over hele landet oplevede ”no service” på telefonen, og var ude af stand til at bruge deres telefon fra omkring kl. 15:45 til 17.15, hvor efter teknikerne fik netværket på ret køl igen.
Kunderne fik gradvis service igen, men enkelte måtte vente længere før det kom liv i deres telefon.
Telenors netværksdivision har nu nedsat en taskforce, som skal se nærmere på, hvordan lignende fejl fremover kan undgås.
– Internet Of Things overtager snart mobilnettet
Tilbage i april havde Telenor også nedbrud på mobilnettet.
Mere til historien
Fejl på de danske mobilnetværk sker i snit 1-2 gange hvert minut. De fleste fejl løses dog via failover systemer og anden redundans i netværket uden at brugerne bemærker det.